Partnerzy serwisu:
Tożsamość czasowa pozwala przesądzić, czy mamy do czynienia z jednym zamówieniem, czy też z zamówieniami odrębnymi. Czym jest tożsamość czasowa?

Pytanie

W ubiegłym roku przeprowadziliśmy postępowanie przetargowe oraz podpisaliśmy umowę na wywóz odpadów komunalnych z prywatnych posesji na terenie naszej gminy. Umowa będzie trwać do końca 2014 roku. W bieżącym roku musimy wybrać wykonawcę, który będzie odbierał odpady z nieruchomości będących w użytkowaniu gminy np. urząd, świetlice wiejskie itp. Wartość zamówienia nie przekracza 14 000 euro. Czy jest to oddzielne zamówienie, czy też wartość obu zamówień należy zsumować?

Odpowiedź

Istotne w sprawie jest ustalenie, czy w przypadku przedmiotowych zamówień można by mówić o tzw. tożsamości czasowej , a więc możliwości przewidzenia w momencie wszczynania pierwszego przetargu potrzeby udzielenia kolejnego zamówienia (tzn. możliwości opisu co będzie jego przedmiotem oraz rozmiaru). To w głównej mierze może przesądzić, czy mamy do czynienia z jednym zamówieniem czy też z zamówieniami odrębnymi, a w konsekwencji z tym, czy tegoroczne zamówienie mogłoby zostać oszacowane odrębnie i udzielone według przepisów do 14 000 euro. Wydaje się, że pozostałe przesłanki decydujące o kwalifikacji jako jedno zamówienie (podobny przedmiot zamówienia, możliwość wykonania przez jednego wykonawcę) są spełnione.

Kiedy występuje tożsamość czasowa zamówień?

Jeżeli zamawiający przeprowadził przetarg na wywóz odpadów komunalnych obejmujący okres do końca 2014 r., nie pod koniec 2013 r., a znacznie wcześniej (a więc na przełomie więcej niż roku) i wówczas nie był w stanie przewidzieć kolejnego na bieżący rok, to obecne mogłoby zostać uznane za odrębne zamówienie z odrębnym szacowaniem. W przypadku, gdy potrzeba udzielenia określonego zamówienia ujawni się bowiem dopiero po udzieleniu innego zamówienia tożsamego przedmiotowo, to nie można mówić o nieuprawnionym dzieleniu zamówienia, ponieważ brak jest tożsamości czasowej takich zamówień. Nie można tego utożsamiać także z zamówieniem udzielanym w częściach, gdzie zamawiający z góry przewiduje zakres całego zamówienia i może udzielić go w ramach jednego postępowania, ale z jakichś względów podejmuje decyzję o sukcesywnym dokonywaniu zakupów. Podjęcie decyzji o udzielaniu zamówienia w częściach jest bowiem zawsze wynikiem wcześniejszego planu zamawiającego.

Uwaga!

Gdyby zaś umowa z pierwszego przetargu objęła okres dopiero od 1 stycznia 2014 r. to istnieje duże prawdopodobieństwo, że trzeba by zsumować wartość obu zamówień i tegoroczne udzielić zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Nie mając jednak dokładnych informacji o obu zamówieniach nie mogę jednoznacznie wskazać jak należy postąpić w tej sprawie. www.portalzp.pl

  • Wartość zamówień powtarzających się okresowo należy szacować łącznie

    Przetargi krok po kroku
    Dominika Perkowska
    Zamawiający nie powinien dzielić zamówienia na poszczególne grupy asortymentowe, ponieważ mogłoby to zostać uznane za podział zamówienia na części mający na celu uniknięcie stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych
  • Usług powtarzających się okresowo nie trzeba szacować łącznie

    Przetargi krok po kroku
    Renata Dzikowska
    Wybór podstawy ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo nie może być dokonany w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy.
  • Czy można rozwiązać umowę o zamówienie publiczne ?

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Prawo zamówień publicznych nie przesądza jednoznacznie, czy możliwe jest wcześniejsze zakończenie realizacji umowy za porozumieniem stron.
  • Zamawiający może żądać informacji z CEIDG

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) została utworzona między innymi w celu ułatwienia dostępu wszystkim zainteresowanym do informacji o podmiotach prowadzących działalność gospodarczą. Dane zawarte w CEIDG są jawne na mocy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.