Tramwaje dla Olsztyna skłóciły poznańskie firmy

Dariusz Kędzierski
13.02.2012 , aktualizacja: 13.02.2012 16:42
A A A
Moderus Gamma

Moderus Gamma (Fot. Modertrans Poznan)

Spółka-córka poznańskiego MPK - Modertrans - wygrała przetarg na dostawę tramwajów dla Olsztyna, choć nie ma nawet prototypu tego pojazdu. Przeciwko takiemu rozstrzygnięciu protestuje inny wielkopolski oferent - Solaris. Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej.
Oferta Modertransu, który startuje w olsztyńskim przetargu razem z Newagiem z Nowego Sącza, była najtańsza. Konsorcjum chce dostarczyć 15 tramwajów dla Olsztyna za 113 mln zł. W przetargu oceniana była jednak nie tylko niska cena, ale i konkretne rozwiązania techniczne. Tutaj również duet Modertrans-Newag zgarnął najwięcej punktów.

Tyle tylko, że nic nie wiadomo o zwycięskim tramwaju. Poznańska firma dotychczas produkowała tylko częściowo niskopodłogowe składy, a Newag nie robił ich wcale - specjalizował się w produkcji taboru kolejowego. Konsorcjum nie zaprezentowało publicznie żadnych wizualizacji czy rysunków technicznych olsztyńskiego tramwaju. Nie wiadomo nawet czy istnieje jakikolwiek jego prototyp. Wiadomo tylko, że Newag pracuje nad własnym, trójczłonowym tramwajem, ale to nie będzie ten sam model, który konsorcjum zaproponowało Olsztynowi.

Brak prototypu nie przeszkodził jednak Modertransowi i Newagowi zadeklarować, że nieistniejący jeszcze tramwaj będzie bardzo cichy - podczas jazdy z prędkością 50 km/h ma generować hałas o natężeniu 65,9 decybela. Pozostali oferenci - bydgoska Pesa i Solaris - uważają, że osiągnięcie takiego wyciszenia jest po prostu niemożliwe.

- Złożyliśmy odwołanie na decyzję Olsztyna. Nasze wątpliwości budzą m.in. niektóre parametry techniczne podane w ofercie konsorcjum Modertransu i Newagu - mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa.

Więcej można się dowiedzieć w Krajowej Izbie Odwoławczej: - Zdaniem Solarisa, konsorcjum zadeklarowało niskie natężenie dźwięku mając na celu zafałszowanie oceny oferty - tłumaczy Małgorzata Stręciwilk, rzeczniczka KIO. - Według firmy to czyn nieuczciwej konkurencji. Solaris wniósł więc o odrzucenie oferty konsorcjum i wybór jego propozycji.

Skąd Newag i Modertrans wiedzą, jaki hałas będzie wytwarzał tramwaj, którego jeszcze nie ma?

- Zwracam uwagę, że ofertę składaliśmy wspólnie z firmą Modertrans. Firma dostarczyła już osiem nowych tramwajów [mowa o Moderusie Beta dla Poznania - red.], dysponuje więc stosownym doświadczeniem, wiedzą i wynikami badań. Również tych dotyczących hałasu. Ta wiedza pozwoli na jego redukcję - odpowiada Józef Michalik, dyrektor marketingu firmy Newag S.A.

Odwołania Solarisa i Pesy wpłynęły do Krajowej Izby Odwoławczej 30 stycznia. Czy wystarczy jedna rozprawa w KIO, aby rozpatrzyć wnioski? - Niekoniecznie. Solaris domaga się powołania biegłego, który sporządzi opinię. Gdyby rzeczywiście taki biegły został powołany, sprawa może się przeciągnąć. Mieliśmy postępowania, które trwały nawet trzy miesiące - tłumaczy rzeczniczka KIO.

To nie pierwszy protest Solarisa w olsztyńskim przetargu. Producent skierował sprawę do KIO jeszcze przed ogłoszeniem wyników konkursu. Firma jako jedyna ujawniła w całości swoją ofertę i zażądała tego samego od konkurentów. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła jednak protest.

Olsztyn buduje zupełnie nowy system tramwajowy za blisko 250 mln zł.

Od Tarpana do Jana Kulczyka - historia fabryki w Antoninku [ZDJECIA]>>
Kliknij, by obejrzeć galerię

Zobacz więcej na temat:



Wiadomości Lokalne