W 15 minut z Widzewa na Kaliski. Będzie drugi tor

mf
19.03.2012 , aktualizacja: 18.03.2012 17:55
A A A
Przetarg na drugi tor Łódzkiej Kolei Obwodowej rozstrzygnięty. Już w czerwcu przejazd pociągiem ze stacji Łódź-Widzew na dworzec Łódź Kaliska będzie trwał zaledwie 15 minut
Pojęcie "kolej obwodowa" trafiło do powszechnej świadomości łodzian dzięki przebudowie dworca Łódź Fabryczna. Jeszcze rok temu mało komu przychodził do głowy pomysł, by pociągiem przedostać się ze stacji Łódź-Widzew na Dworzec Kaliski. Dopiero zamknięcie dworca Łódź Fabryczna dało kolei obwodowej drugie życie. Pociągi przyjeżdżające do Łodzi z Warszawy ze stacji Łódź-Widzew jadą na Łódź-Chojny, a potem na Dworzec Kaliski właśnie dzięki obwodówce.

13-kilometrowa podróż z Widzewa na Kaliski trwa średnio 24 minuty. Czas ten mógłby być dużo krótszy, ale na sześciokilometrowym odcinku między Widzewem a Chojnami pociągi poruszają się tylko po jednym torze. Każdy, kto wracając z Warszawy zdecydował się wysiąść na Kaliskim czy Żabieńcu, zauważył, że pociągi wcale nie poruszają się powoli. Jednak podróż trwa długo, bo jadąc tylko po jednym torze, muszą czekać, aż przejedzie pociąg z przeciwka. Wkrótce to się zmieni.

Sytuację może poprawić jedynie uruchomienie drugiego toru. Kolej rozpisała przetarg na wykonanie całkowicie nowego torowiska i sieci trakcyjnej. Przeznaczyła na ten cel 24 mln zł. Zgłosiło się kilka firm. Zaproponowały wykonanie prac za kwoty od 16 mln zł do 20 mln zł. Przetarg został już rozstrzygnięty, ale oprotestował go jeden z oferentów. Sprawę zbadała Krajowa Izba Odwoławcza i nakazała dokonać ponownej oceny. Jeszcze raz zebrała się komisja przetargowa. - W najbliższych dniach poznamy wykonawcę robót - mówi Marek Faber, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych PKP SA.

Czasu na wykonanie 6,5-kilometrowego odcinka jest niewiele. Nowy tor i trakcja mają zostać oddane do użytku do końca czerwca tego roku. - Przepustowość trasy Łódź-Widzew - Łódź Kaliska poprawi się znacząco. Skróci się czas przejazdu pociągów między tymi stacjami - zapewnia Faber. Zdaniem dyrektora po oddaniu toru czas przejazdu między Widzewem a Kaliskim spadnie do 15 minut. Po wykonaniu prac kolejarzom zostanie uporanie się z już tylko jednym wąskim gardłem na łódzkiej obwodówce. Tuż przed wjazdem na dworzec Łódź Kaliska od strony Chojen jest jeszcze jeden odcinek, gdzie ruch odbywa się po jednym torze. Ale ma on niecały kilometr długości i zdaniem kolejarzy nie jest tak uciążliwy jak ten widzewsko-chojeński.

Linia obwodowa w Łodzi została wybudowana w roku 1898 przez Towarzystwo Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Początkowo była linią szerokotorową, jedną z nielicznych na lewym brzegu Wisły.

Pociąg relacji Gdynia-Katowice mija przejazd kolejowy na ulicy Śląskiej na Łódzkiej Linii Obwodowej



Zobacz także
Ogłoszenia różne