ZTM. Kupujemy nowe trolejbusy, zgłosiła się jedna firma

Kamil Kudyba
19.06.2012 , aktualizacja: 19.06.2012 10:59
A A A
Zarząd Transportu Miejskiego otworzył dziś oferty w przetargu na 20 dużych trolejbusów. Nie będzie większego problemu z wyborem, bo zgłosiła się tylko jedna firma - Solaris Bus&Coach. Zaproponowała znany już w Lublinie model Trollino 12 M.
- Przyznam, że trochę nas to zdziwiło. Teraz musimy dokonać analizy oferty i jeśli nie będzie żadnych błędów formalnych, to sfinalizujemy umowę. Jeśli chodzi o cenę, oferta mieści się w naszym budżecie - informuje Justyna Góźdź, rzeczniczka lubelskiego ZTM.

Na zakup 20 klimatyzowanych niskopodłogowych trolejbusów klasy maxi zarząd przeznaczył prawie 37 milionów złotych. Jeśli zdecyduje się na ofertę Solarisa, zapłaci prawie 1,5 miliona złotych mniej. Nowe pojazdy muszą mieć minimum 25 miejsc siedzących, a łącznie powinno zmieścić się w nich co najmniej 90 pasażerów. Istotne jest też, żeby trolejbusy były wyposażone w dodatkowy napęd spalinowy, dzięki któremu będą mogły jeździć "bez prądu". W specyfikacji czytamy, że przy pełnym obciążeniu pojazd musi przejechać w ten sposób przynajmniej 200 metrów.

- Dzięki temu trolejbusy będą mogły być kierowane na objazd odcinkami, gdzie nie ma trakcji albo będą mogły wyminąć stojące w korku trolejbusy, które alternatywnego napędu nie mają. Oprócz tego wszystkie trolejbusy będą wyposażone w monitoring i automaty do sprzedaży biletów, a na siedzeniach będzie tapicerka z znanym już wzorem miejskim "Lublin - miasto inspiracji" - tłumaczy rzeczniczka.

Nawet jeśli ZTM nie stwierdzi żadnych uchybień w ofercie Solarisa, to pierwszej dostawy trolejbusów możemy się spodziewać nie wcześniej niż za rok. Do 2 września 2013 roku do Lublina powinno przyjechać osiem pojazdów, a kolejne dwanaście - do 30 kwietnia 2014 roku. Procedura odwleka się między innymi dlatego, że zakup jest finansowany ze środków unijnych. Tym samym oferta w pierwszej kolejności trafi na kontrolę do specjalistów z ZTM a potem przyjrzy się jej Urząd Zamówień Publicznych. Na analizę i podpisanie umowy zarząd ma trzy miesiące.

Wymiana taboru w Lublinie prowadzona jest w ramach unijnego projektu Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi ponad 520 milionów złotych z czego przeszło 310 milionów złotych dopłaca Unia Europejska. W ramach projektu kupiono już 100 nowych autobusów, a następne w kolejce są trolejbusy. Docelowo do Lublina ma trafić 70, nowych zasilanych prądem pojazdów.

Radzieckie MiG - i, polskie śmigłowce i... papieskie schodki>>
Kliknij, by obejrzeć galerię

Zobacz także
Więcej o: