Kto dokończy budowę autostrady A4 z Tarnowa do Dębicy?

Gabriela Łazarczyk
20.02.2013 , aktualizacja: 20.02.2013 11:18
A A A
Budowa autostrady A4 do Dębicy (październik 2012)

Budowa autostrady A4 do Dębicy (październik 2012) (Fot. Krzysztof Koch / Agencja Gazeta)

Wlokący się przetarg na dokończenie odcinka A4 z Tarnowa do Dębicy zmierza ku końcowi. Po trzech zmianach terminu otwarto oferty na to zadanie, którego realizację przejmie małopolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Autostrada A4 w stronę granicy państwa urywa się obecnie w Tarnowie. Miasto przeżywa prawdziwe oblężenie samochodów zjeżdżających z węzła Krzyż w stronę centrum. Kolejny odcinek z Tarnowa do węzła Dębica Pustynia miał być gotowy już w sierpniu 2012 roku, jednak w lipcu GDDKiA była zmuszona zerwać umowę z ówczesnym wykonawcą, który zażądał zwiększenia wartości kontraktu. Podkarpacki oddział GDDKiA 30 listopada ogłosił przetarg na dokończenie prac (wykonanych zaledwie w 48 proc.), ale postępowanie znów się przeciągało.

Otwarcie ofert zaplanowano na 10 stycznia, ale termin był przesuwany aż trzykrotnie. - Stało się tak ze względu na rekordową liczbę pytań dotyczących przetargu. Potencjalni wykonawcy złożyli ich aż 925. W jednym, ostatnim dniu, w którym można zgodnie z przepisami składać pytania, wpłynęła ich rekordowa liczba - 643 - podsumowuje Bartosz Wysocki z GDDKiA Rzeszów.

Taki wynik sugerował duże zainteresowanie dokończeniem odcinka, jednak w postępowaniu przetargowym wpłynęły tylko trzy oferty. Najniższą, o 140 mln zł tańszą niż kosztorys wynoszący 1,125 mld zł, ofertę złożyło konsorcjum firm, którego liderem jest Heilit + Woerner Budowlana sp. z o.o., a partnerem firma Budimex SA. Najwyższą - opiewającą na 1,27 mld zł - konsorcjum ze spółką Salini Polska na czele. Trzecim zainteresowanym jest natomiast firma Mota Engil. Teraz oferty zostaną zweryfikowane i poddane uprzedniej kontroli Urzędu Zamówień Publicznych.

To będzie już ostatnie zadanie rzeszowskich drogowców dotyczące odcinka Tarnów - Dębica, gdyż po rozstrzygnięciu przetargu realizację budowy przejmie krakowski oddział GDDKiA. O takim przeniesieniu przesądziło to, że małopolskie prace na A4 dobiegają już końca, podczas gdy na Podkarpaciu budowa wszystkich odcinków nadal trwa. W styczniu poziom zaawansowania prac na poszczególnych z nich wynosił od 53 do 97 proc.

Wysocki przyznaje, że termin podpisania umowy z nowym wykonawcą odcinka Tarnów - Dębica jest trudny do oszacowania. - Dokładamy wszelkich starań, aby odbyło się to jak najszybciej - przekonuje. Wówczas wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację robót (do tego czasu wlicza się również okres zimowy). Natomiast w terminie 6 miesięcy zobowiązany będzie do wykonania tzw. kamienia milowego, czyli węzła Dębica Pustynia.

Ogłoszenia różne


Wiadomości Lokalne