"Rażąco zaniżona" cena za most na S8. Grozi poważna zwłoka

Andrzej Kublik
25.04.2013 , aktualizacja: 25.04.2013 18:27
A A A
Most Grota-Roweckiego

Most Grota-Roweckiego (Fot. Jacek Łagowski / Agencja Gazeta)

Za rażąco zaniżoną i niezgodną ze specyfikacją uznała Krajowa Izba Odwoławcza wybraną przez GDDKIA ofertę włoskiej firmy Astaldi na przebudowę mostu Grota-Roweckiego na odcinek drogi ekspresowej S8.
W połowie marca rządowa GDDKiA ogłosiła, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę stołecznego mostu Grota-Roweckiego na ekspresową "ósemkę" wygrało konsorcjum włoskiej firmy Astaldi. To jeden z kluczowych odcinków drogi S8, największej arterii tranzytowej w kraju.

Wybór oferty Astaldi zaskoczył budowlańców, bo konsorcjum zaproponowało wykonanie zlecenia za zaledwie 60 proc. kosztorysu GDDKIA, czyli 544 mln zł.

"Planowany termin zawarcia umowy z wykonawcą to kwiecień 2013 r." - zapowiadała w połowie marca drogowa Dyrekcja. Już wiadomo, że ten termin jest nierealny.

W środę Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że oferta Astaldi zawiera rażąco niską cenę i nie jest zgodna ze specyfikacją - dowiedzieliśmy się nieoficjalnie. KIO zajęła się sprawą po odwołaniu jednego z konkurentów. Nie wiadomo jednak którego.

- Czekamy na pisemne uzasadnienie wyroku - powiedziała nam w czwartek rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken. Dodała, że w sprawie wyboru oferty włoskiego konsorcjum drogowa Dyrekcja czeka jeszcze także na wyniki uprzedniej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, bez której nie można podpisać kontraktu.

- Komisja przetargowa rozważa sytuację - stwierdziła też Nelken.

Przetarg na przebudowę mostu Grota-Roweckiego ciągnie się od początku kadencji ministra transportu Sławomira Nowaka, bo został ogłoszony pod koniec 2011 r. I sytuacja jest coraz bardziej napięta, bo na tę inwestycję rząd zamierzał wykorzystać dotacje z obecnego budżetu UE. A to znaczy, że inwestycja powinna być zakończona do końca 2015 r.

W tym harmonogramie oferta wybrana przez GDDKiA mieściła się "na styk", bo konsorcjum włoskiej firmy miało wykonać zlecenie w ciągu 27 miesięcy - czyli do końca lata 2015 r. A ten termin nie uwzględniał ewentualnych poślizgów, jakie trapią inwestycje w Polsce - takie jak np. druga nitka warszawskiego metra, którą buduje konsorcjum z udziałem Astaldi.

PYTANIE Co powinno być głównym kryterium wyboru oferty w przetargu?

  • Cena
  • Czas wykonania inwestycji
  • Doświadczenie firmy - oferenta
  • Oferowana jakość wykonania inwestycji
  • Wszystkie kryteria w odpowiednich proporcjach
  • Trudno powiedzieć
Zobacz także

Zobacz więcej na temat:

Wiadomości Lokalne