Dziewięć firm chce budować obwodnicę Kościerzyny

Ewa Karendys
25.06.2014 , aktualizacja: 25.06.2014 14:27
A A A
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła koperty w przetargu na budowę obwodnicy Kościerzyny. Proponowane przez firmy ceny wahają się od 165 do 245 mln zł. Nową trasą pojedziemy w połowie 2017 r.
Obwodnica Kościerzyny, która powstanie w ciągu drogi krajowej nr 20 łączącej Stargard Szczeciński i Gdynię, ma odciążyć miasto poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum.

Przetarg na projektowanie i budowę trasy ogłoszono w kwietniu. Był to drugi etap postępowania. GDDKiA zaprosiła do składania ofert 17 firm, które zgłosiły się w pierwszym etapie i pomyślnie przeszły proces weryfikacji. GDDKiA przeznaczyła na inwestycję, która będzie realizowana w oparciu o unijny program Infrastruktura i Środowisko, prawie 225 mln zł. We wtorek otwarto koperty - wpłynęło dziewięć ofert od firm: Energopol-Szczecin, Budimex, Skanska, Put Intercor, Bilfinger Infrastructure oraz czterech konsorcjów, w których liderami są: Obrascon Huarte Lain, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty-Łódź", Strabag oraz PORR.

Obwodnica będzie gotowa w 2017 r.

Najniższe kwoty zaproponowało konsorcjum firm Strabag i Heilit-Woerner - prawie 165 mln zł, najwyższą Put Intercor - blisko 245 mln zł.

Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty będzie cena (90 proc.), termin realizacji (5 proc.) i gwarancja jakości (5 proc.). Wszystkie firmy zadeklarowały, że prace mogą wykonać w 30 miesięcy, a termin gwarancji jakości określiły na 10 lat (z wyjątkiem Put Intercor, która zaproponowała pięcioletni okres gwarancji).

Trasa będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj".

- Oferty będą teraz weryfikowane - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - Szacujemy, że umowę z wybranym wykonawcą podpiszemy we wrześniu. Proces projektowania potrwa około ośmiu miesięcy. Obwodnicą Kościerzyny powinniśmy pojechać w połowie 2017 r.

Obwodnica o długości 7,6 km i przekroju pasowym 2+1 posiadać będzie cztery węzły drogowe: Kościerzyna Zachód, Kościerzyna Południe, Kościerzyna Wschód i Wieżyca. Trasa ominie miasto od południa.

Początek projektowanego odcinka znajduje się około 100 m przed granicą miasta Kościerzyny, koniec - w miejscowości Kościerska Huta.

Prace zakładają m.in. przebudowę istniejących dróg publicznych w miejscach krzyżowania się z obwodnicą, budowę dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy, wiaduktu nad trzytorową linią kolejową, obiektów mostowych nad obwodnicą oraz montaż ekranów akustycznych.

Jedna z najważniejszych inwestycji miasta

Kościerzyna, nie wliczając Trójmiasta, jest jednym z najbardziej zakorkowanych miejsc na mapie województwa pomorskiego. W mieście przecinają się bowiem dwie ważne trasy: droga krajowa nr 20 (Stargard Szczeciński - Gdynia) i droga wojewódzka nr 214, po których odbywa się ruch tranzytowy. Do Kościerzyny prowadzi także DW 221, łącząca ją z Gdańskiem. Miasto leży też na popularnym szlaku turystycznym prowadzącym na Kaszuby.

- Pretendujemy do miasta turystycznego, cieszymy się, że jest u nas mnóstwo turystów, ale miasto jest rankiem i popołudniami nieprzejezdne. Jeszcze gorzej jest w sezonie turystycznym - mówi Zdzisław Czucha, burmistrz Kościerzyny. - Ci, którzy chcą dostać się do miasta, muszą stać w długim korku. Budowa obwodnicy będzie najważniejszą inwestycją w mieście, zaraz po Szpitalu Specjalistycznym, który niedawno obchodził swoje 15-lecie. Liczymy też na to, że obwodnica otworzy nowe tereny - przyciągnie inwestorów i przedsiębiorców.

Zobacz także