Nareszcie! Rusza przetarg na S7 do Elbląga

Michał Brancewicz
23.08.2014 , aktualizacja: 25.08.2014 22:04
A A A
Plany budowy trasy S7 między Gdańskiem a Warszawą

Plany budowy trasy S7 między Gdańskiem a Warszawą (graficy)

W przyszłym tygodniu gdański oddział GDDKiA ogłosi przetarg na budowę trasy S7 do Elbląga. Prace rozpoczną się wiosną przyszłego roku i potrwają do jesieni 2017. Wtedy też ekspresówka będzie ciągnęła się nieprzerwanie przez 200 km od Gdańska do miejscowości Napierki.
Jeszcze niedawno wydawało się, że prace przy budowie ponad 40-kilometrowego, pomorskiego odcinka S7 Koszwały - Kazimierzowo rozpoczną się najwcześniej na początku 2016 roku. Teraz wiele wskazuje na to, że realizacja ruszy niemal rok wcześniej.

Dwa etapy, żeby szybciej wyłonić wykonawcę

- 28 sierpnia ogłosimy dwustopniowy przetarg - zapowiada Robert Marszałek, szef GDDKiA w Gdańsku. - Do pierwszego etapu będą mogły zgłaszać się wszystkie zainteresowane firmy. Z tej puli wybierzemy maksymalnie 20 podmiotów, które złożą swoją ofertę cenową. To rozwiązanie ma tę zaletę, że po etapie prekwalifikacji oferenci mogą odwołać się już tylko od rażąco niskiej ceny, a nie do zapisów przetargowych, co powinno przyspieszyć proces wyboru wykonawcy. Same roboty ruszą na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2015 roku.

Zamówienie zostanie podzielone na dwa zadania: odcinek od Południowej Obwodnicy Gdańska do istniejącej Obwodnicy Nowego Dworu oraz fragment rozpoczynający się za tą obwodnicą do miejscowości Kazimierzowo, przed Elblągiem. Wykonawcy będą mogli składać oferty zarówno na oba odcinki, jak i na jeden wybrany.

Realizacja szacowanej na ok. 3,3 mld zł inwestycji potrwa ok. 2,5 roku, więc ekspresówką z Gdańska do Elbląga pojedziemy już jesienią 2017 roku.

W ramach inwestycji powstanie droga o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z możliwością poszerzenia w przyszłości do trzech. Powstaną także dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku (pierwotnie miał zostać zaprojektowany jeden). Istniejący most w Kiezmarku zostanie dostosowany do ruchu lokalnego. Mosty powstaną także na rzece Nogat i kanale Linawa.

Oferty na cztery "olsztyńskie" odcinki

To jednak nie koniec dobrych wiadomości dotyczących S7. W lipcu GDDKiA w Olsztynie otworzyła koperty w przetargu na dwa inne odcinki ekspresówki: Miłomłyn - Ostróda Północ oraz Ostróda Północ - Ostróda Południe (wraz z obwodnicą miasta). Najkorzystniejszą ofertę dla pierwszego zadania złożył Budimex (292 mln zł), a dla drugiego konsorcjum, na którego czele stoi firma Salini (995 mln zł).

Z kolei w czwartek poznaliśmy oferty na fragmenty Nidzica Północ - Nidzica Południe i Nidzica Południe - Napierki. Do pierwszego przetargu stanęło ostatecznie pięć podmiotów, a najkorzystniejsza oferta należała do Strabagu (229,3 mln zł). O drugi kontrakt rywalizowały cztery firmy. Najlepszą cenowo ofertę, opiewającą na kwotę 263 mln zł, złożyła firma Heilit+Woerner.

W najbliższy poniedziałek miały zostać otwarte koperty w przetargu na odcinek Ostróda Południe - Rychnowo i Rychnowo - Olsztynek, ale termin ponownie został przesunięty, tym razem na 4 września i 5 września.

Łączna długość wszystkich olsztyńskich odcinków wynosi ponad 70 km. W każdym z tych przetargów o zwycięstwie decyduje w 90 proc. cena, a po 5 proc. termin wykonania (20-23 miesiące) i okres gwarancji.

Dotychczas wszyscy wykonawcy składający najkorzystniejsze oferty deklarowali termin realizacji w ciągu 20 miesięcy. Drogowcy planują podpisanie umów na wszystkie odcinki w IV kwartale tego roku, a to oznacza, że ich budowa zakończy się przed końcem 2016 roku.

Ostatnie odcinki w 2019-21

Po zrealizowaniu oraz oddaniu pomorskiego fragmentu S7 będzie ciągnąć się od Gdańska nieprzerwanie przez ok. 200 km. Do wybudowania pozostanie jeszcze ok. 75-kilometrowy odcinek Napierki - Płońsk oraz liczący ok. 58 km Płońsk-Warszawa. Realizacja tego pierwszego również leży w gestii drogowców z Olsztyna, mimo że niemal w całości znajduje się on w granicach województwa mazowieckiego.

Na jakim etapie jest ta inwestycja?

- Kończymy właśnie koncepcję programową dla odcinka Napierki - Płońsk. Jej odbiór zaplanowany jest na przełom sierpnia i września - mówi Karol Głębocki. - Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na projekt budowlany.

Jeśli tak się stanie, to dalszy harmonogram będzie wyglądał następująco: w czerwcu 2016 ogłoszony zostanie przetarg na roboty, które rozpoczną się w marcu 2017. Natomiast zakończenie prac zaplanowane jest na sierpień 2019.

Najpóźniej zrealizowane zostaną odcinki, których realizację przygotowuje warszawski oddział GDDKiA. Chodzi o fragment Płońsk-Warszawa podzielony na dwa mniejsze zadania Płońsk - Czosnów i Czosnów - Warszawa.

Dla obu fragmentów przygotowywane są materiały do wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej. Drogowcy planują je złożyć jesienią lub najpóźniej do końca roku.

- Wstępny harmonogram zakłada realizację pierwszego z nich w formule "Projektuj i Buduj" w latach 2018-2020, drugiego 2017-2021 - informuje Małgorzata Tarnowska ze stołecznego oddziału GDDKiA

Gdy cała S7 będzie już gotowa, przejazd między Gdańskiem a Warszawą wyniesie niecałe trzy godziny.

PÓŁWYSEP HELSKI W SEZONIE, CZYLI TŁUMY NA KAŻDYM KROKU [DUŻE ZDJĘCIA]


Zobacz także
Ogłoszenia różne