Partnerzy serwisu:
Po kilku latach sporów z ekologami i przepychanek administracyjnych władze spółki lotniskowej w Modlinie wreszcie chcą zacząć budowę terminalu dla tanich linii. Wkrótce przetarg na jego budowę.

Wielu warszawiaków przestało już wierzyć, że z Modlina zaczną latać samoloty pasażerskie. Ten pesymizm pogłębia jeszcze kryzys. Według statystyk ludzie latają rzadziej niż dotychczas, a tanie linie likwidują połączenia z Okęcia, gdzie zamknięto używany przez nie terminal Etiuda.

Władze modlińskiej spółki liczą jednak, że wstrzelą się z budową portu w końcówkę kryzysu. Teraz chcą wreszcie rozkręcić inwestycję. - Na początku sierpnia ogłaszamy przetarg na budowę terminalu - mówi "Gazecie" Piotr Okienczyc, prezes spółki Mazowiecki Port Lotniczy Modlin. Rozpisano już inny przetarg - na inwestora zastępczego, który będzie nadzorował prace.

W Modlinie zdecydowali się zacząć budowę, bo samorządowe kolegium odwoławcze odrzuciło właśnie kolejny protest ekologów w sprawie decyzji środowiskowej. - Jasno stwierdziło, że dokumenty zostały przygotowane prawidłowo, a lotnisko nie zagrozi przyrodzie - mówi Piotr Okienczyc. Według ekologów z powodu samolotów ucierpiałyby m.in. liczne w tej okolicy ptaki. Urzędnicy musieli przez wiele miesięcy poprawiać raport środowiskowy. Przekonywali, że samoloty podczas startów i lądowań będą omijać najcenniejsze przyrodniczo tereny.

Jesienią w Modlinie chcą szukać kolejnych firm, które m.in. zechcą wyremontować pas startowy. Przetargi mają być dwustopniowe. Oznacza to, że najpierw firmy zgłoszą wstępne oferty, a dopiero w kolejnym etapie zostaną zaproszone do składania ostatecznych ofert. Marcin Kierwiński, wiceprezes portu, ostrożnie zakłada, że wykonawcę terminalu poznamy pod koniec roku. Wiosną 2010 r. zaczęłyby się prace budowlane.

Przed urzędnikami jest jednak jeszcze wiele papierkowej roboty. Dość późno zaczęli się starać o decyzję lokalizacyjną dla inwestycji, bo nie wiedzieli, czy rzeczywiście będzie potrzebna w przypadku przebudowy lotniska. Według zapewnień wojewody dokument ma być jednak wydany w przyszłym tygodniu. Potem trzeba będzie uzyskać pozwolenie na budowę. Ponieważ inwestycja znalazła się na liście projektów objętych specustawą o przygotowaniach do Euro 2012, niektóre procedury trwają szybciej niż zwykle. W Modlinie boją się podawać konkretne terminy uruchomienia lotniska dla tanich linii, bo obawiają się kolejnych protestów np. na etapie przetargu na wykonawcę. Nieoficjalnie mówi się, że pierwsze samoloty pasażerskie mogłyby tam wylądować w 2011 r. W czasie piłkarskich mistrzostw Euro 2012 nowe lotnisko mogłoby wspomagać Okęcie.

Przeczytaj także: Rewolucja w komunikacji: metrobusy co 3 minuty

  • Okęcie zostanie sparaliżowane?

    Aktualności
    śmik
    Nie będzie komu odprawiać pasażerów i ładować walizek? Po upadłości firmy zajmującej się obsługują naziemną pracownicy zamierzają masowo brać urlopy
  • Koleją na lotnisko w 2011 roku

    Aktualności
    Krzysztof Śmietana
    Nawet o 120 mln zł może być tańsza budowa tunelu kolejowego na lotnisko Okęcie. Są szanse, że pociągi zaczną tam dojeżdżać w drugiej połowie 2011 roku.
  • Będzie ciszej wokół Okęcia

    Aktualności
    śmik
    Od początku czerwca piloci samolotów LOT-u mają testować nowy sposób podejścia do lądowania. Dzięki temu ma być m.in. ciszej.
  • Samoloty na Okęciu tylko w ciągu dnia?

    Aktualności
    Krzysztof Śmietana
    Mieszkańcy okolic lotniska mają dość hałasu i zamierzają w sądzie walczyć o wprowadzenie zakazu lotów w nocy.