Budowę A1 zaczną od obwodnicy

Tomasz Glogowski, Tomasz Haładyj
09.06.2010 , aktualizacja: 08.06.2010 19:52
A A A
Budowa mostu Rędzińskiego

Budowa mostu Rędzińskiego (Fot. Łukasz Giza / Agencja Gazeta)

Pod koniec lipca Generalna Dyrekcja Drog Krajowych I Autostrad ogłosi przetarg na zaprojektowanie i budowę autostrady A1 między Tuszynem a Pyrzowicami. Osobno zaprojektowana zostanie obwodnica Częstochowy, tak by w razie braku pieniędzy na autostradę kierowcy mogli ominąć miasto


O nowych planach związanych z autostradą A1 poinformował w ub. tygodniu podczas II Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W dyskusji poświęconej infrastrukturze drogowej, Witecki nawiązał do 180-kilometrowego odcinka A1 Stryków - Pyrzowice, który miał być budowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowę w tej sprawie podpisano z polsko-hiszpańskim konsorcjum Autostrada Południe, ale firmie nie udało się zgromadzić w terminie pieniędzy na inwestycję. Poza tym opracowany przez konsorcjum projekt trzeba było wrzucić do kosza, jako nie spełniający oczekiwań (np. obiekty inżynieryjne powinny być od razu przewidziane na trzy pasy w każdym kierunku, nawet jeśli z początku będa tylko dwa).

Pod koniec stycznia, po rozwiązaniu umowy koncesyjnej, Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało, że autostradę zbuduje państwo w systemie "projektuj i buduj". Ale szanse, by pojechać nową drogą na Euro2012 zmalały do zera.

W kwietniu GDDKIA ogłosiła przetarg na pierwszy fragment autostrady: od Strykowa, gdzie A1 połączy się z A2 Warszawa - Poznań, do węzła Tuszyn. To tzw. wschodnia obwodnica Łodzi, która pozwoli ominąc to miasto. Ma być gotowa w 2013 r.

W Katowicach dyr. Witecki poinformował, że przetarg na zaprojektowanie pozostałego odcinka A1 między Tuszynem a Pyrzowicami GDDKiA ogłosi pod koniec lipca. Co ciekawe, osobno zaprojektowana zostanie obwodnica Częstochowy.

- To będzie plan awaryjny na wypadek, gdyby nie udało się w najbliższych latach zgromadzić wystarczających środków na budowę tego odcinka. Wtedy powstanie obwodnica, dzięki której kierowcy będą mogli ominąć miasto i pojechać dalej na południe - stwierdził Lech Witecki.

Tym samym GDDKiA zweryfikowało swe wcześniejsze harmonogramy: umowa z konsorcjum Autostrada Południe przewidywała bowiem, że w pierwszej kolejności (do 2012 r.) powstanie odcinek Stryków - Częstochowa na który składa się calkiem nowa droga w okolicach Łodzi oraz przebudowana na autostradę "gierkówka". Natomiast obwodnica Częstochowy oraz odcinek do Pyrzowic miały być gotowe później (wiosną 2014 r.), co uzasadniano szkodami górniczymi na tych terenach. Chodzi o funkcjonujące do lat 80. XX w. kopalnie rud żelaza.

Traktowana teraz priorytetowo obwodnica Częstochowy spełni swe zadanie połowicznie, jesli jednocześnie nie powstanie odcinek południowy A1 do Pyrzowic. Z obwodnicy skorzystają bowiem tylko samochody jadące od storny Warszawy i Łodzi w kierunku Opola oraz Wroclawia - nie będa już musiały przebijać się al. Jana Pawła II, ul. Szajnowicza, Okulickiego, św. Jadwigi, Główną i Przejazdową. Ale główny "potok" z północy na południe, do Krakowa i Katowic, dalej bedzie płynąc al. Wojska Polskiego, ponieważ z węzła w Blachowni czy Dźbowie, gdzie skończy się obwodnica, nie będzie możliwości powrotu na DK1.



Autostrada A1

Połączy Gdańsk z czeską Ostrawą przez Toruń, Łódź, Częstochowę i Gliwice. W Częstochowie powstaną cztery węzły: "Częstochowa Północ" - w Rząsawach, "Częstochowa Jasna Góra" - na przecięciu obwodnicy z ul. św. Rocha (na granicy miasta), "Częstochowa Blachownia" - na skrzyżowaniu z DK46 do Opola oraz "Częstochowa Południe" - między Dźbowem a Konopiskami.

Ogłoszenia różne


Wiadomości Lokalne