Odpowiedź
Zamawiający może żądać od uczestniczących w postępowaniu wykonawców złożenia wraz z ofertą kopii kosztorysu ofertowego. Taki wymóg nie może jednak prowadzić do złożenia drugiej, alternatywnej oferty (co jest zabronione na podstawie art. 82 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych).
Wyjaśnienie
Coraz częściej organizujący postępowania o zamówienie publiczne zamawiający żądają w specyfikacji istotnych warunków zamówienia złożenia przez wykonawców w postępowaniu wraz z ofertą kopii kosztorysu ofertowego bądź też kopii całej oferty. Popularna jest również prośba o złożenie kopii elektronicznej ww. dokumentów. Wymóg ten nie jest sprzeczny z ustawą. Prawo zamówień publicznych nie zawiera przepisów, które by zabraniały zamawiającemu zwrócić się z taką prośbą do wykonawców.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Młodych" w Poznaniu ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie remontu balkonów w budynkach V kondygnacyjnych na osiedlach Jagiellońskim, Oświecenie i Powstań Narodowych w Poznaniu w 2024 r.
Ogłoszenie premium 23 dni do końca21.04.2024
POZNAŃ, WielkopolskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Wytwórcza Spółdzielnia Pracy "Społem" w Kielcach ogłasza konkurs ofert na wykonanie parkingu dla samochodów osobowych
Ogłoszenie premium 3 dni do końca01.04.2024
KIELCE, ŚwiętokrzyskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Najczęściej informacje co do konieczności złożenia kopii oferty lub kosztorysu zawiera część specyfikacji dotycząca sposobu przygotowania oferty (art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp).
Przykładowy tekst w specyfikacji może brzmieć następująco: Ofertę należy złożyć wraz z dwoma kopiami, przy czym każda z ofert/kopii powinna zostać opatrzona odpowiednim napisem: jeden egzemplarz napisem ORYGINAŁ, a pozostałe dwa kolejno napisem KOPIA 1, KOPIA 2, oraz w wersji elektronicznej na płycie CD.
Zamawiający korzystają z takiego rozwiązania, aby ułatwić prace komisji przetargowej. Dzięki temu każdy członek komisji może w tym samym czasie analizować ofertę lub poszczególne elementy kosztorysu ofertowego, bez konieczności samodzielnego powielania tych dokumentów. Dzięki temu zamawiający może oszczędzić czas i pieniądze.
Kopię oferty/kosztorysu najlepiej sporządzić poprzez skserowanie oryginału. Takie rozwiązanie zapewni zgodność (identyczność) wszystkich egzemplarzy. Kopia nie musi być podpisana przez wykonawcę. Wystarczy, że podpisany jest oryginał. Kopia powinna zostać złożona wraz z oryginałem w zapieczętowanej kopercie, a z jej zawartością nie można się wcześniej zapoznać niż po upływie terminu otwarcia ofert. Dobrą praktyką jest także wymóg oznaczenia poszczególnych egzemplarzy oferty/kosztorysu, czy jest on oryginałem czy kopią. Wówczas w przypadku rozbieżności pomiędzy treścią poszczególnych egzemplarzy rozstrzygająca będzie treść oryginału.
Pamiętać jednak należy, że zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy Pzp wykonawca w postępowaniu może złożyć tylko jedną ofertę. A zatem żądanie przez zamawiającego kopii kosztorysu ofertowego nie może prowadzić do omijania tej dyspozycji (np. poprzez złożenie przez wykonawcę dwóch ofert, każdej z nieco inną ceną).
Co się stanie, jeśli wykonawca nie złoży kopii kosztorysu?
Niezłożenie kopii kosztorysu ofertowego lub złożenie kopii zawierającej błędy nie może, w mojej ocenie, prowadzić do odrzucenia oferty. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 podstawą do odrzucenia oferty jest niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jeśli więc treść oferty odpowiada specyfikacji, brak kopii oferty jest rzeczą wtórną, niewpływającą na ważność oryginału. Podobnie jest w przypadku, gdy pomiędzy ofertą a jej kopią występują rozbieżności. W takich przypadkach decydujące znaczenie ma oryginał.
Który egzemplarz jest oryginałem, a który kopią?
Uwaga! Jeśli zamawiający nie będzie w stanie ocenić, który z egzemplarzy jest oryginałem (np. brak oznaczeń: "KOPIA"/"ORYGINAŁ" i dodatkowo oba egzemplarze będą podpisane zgodnie z reprezentacją), wówczas zamawiający może zdecydować się na odrzucenie obu ofert na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 82 ust. 1 ustawy Pzp ze względu na złożenie przez danego wykonawcę dwóch ofert, co powoduje sprzeczność takiego działania z ustawą Prawo zamówień publicznych.
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759).
-
Kiedy istnieje obowiązek łącznego szacowania zamówień na roboty budowlane?
Przetargi krok po krokuPrzepisy prawa budowlanego, do których odsyła ustawa Pzp, stanowią, iż roboty budowlane to budowa, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Obiektem budowlanym jest zaś budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami, urządzeniami, a także obiekt małej architektury. -
Warunki udziału w przetargu na usługi cateringowe
Zamówienia publiczneCzy ogłaszając przetarg na dożywanie uczniów szkół w formie cateringu w trosce o jak najlepszą jakość dostarczanych posiłków można w SIWZ zawrzeć warunek: "maksymalna odległość miejsca wytwarzania posiłków od ostatecznego konsumenta (ucznia) nie może być większa niż 10 kilometrów" ? -
Kiedy wykonawca ma obowiązek załączyć pisemne zobowiązanie od podmiotu trzeciego o udostępnieniu mu określonych zasobów?
Przetargi krok po krokuCzy wykonawca wskazujący, że część zamówienia powierzy podwykonawcom jest zobowiązany dołączyć pisemne zobowiązanie podwykonawcy do udostępnienia zasobów? -
Jak poprawnie oszacować wartość zamówienia na zakup ubezpieczenia grupowego pracowników
Przetargi krok po krokuPodstawą ustalenia wartości dla każdego zamówienia publicznego jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, które masz obowiązek ustalić z należytą starannością. W przypadku zamówienia na usługę grupowego ubezpieczenia pracowników będzie to szacunkowa łączna wysokość składek, jakie w danym okresie zostaną odprowadzone przez pracodawcę z wynagrodzenia pracowników.