Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nakładają na zamawiającego (w art. 93 ust. 3 tej ustawy) obowiązek przekazania wykonawcom, którzy uczestniczyli w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego informacji o jego unieważnieniu. Zamawiający zobowiązany jest do podania uzasadnienia faktycznego i prawnego. Zamawiający nie ma natomiast obowiązku zamieszczania informacji o unieważnieniu postępowania w Biuletynie Zamówień Publicznych lub własnej stronie internetowej.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Poznańska Spółdzielnia Mieszkaniowa "Winogrady" w Poznaniu, zaprasza do udziału w przetargu nieograniczonym na wykonanie robót na terenie Osiedla Przyjaźni 8 i 9 oraz 16 i 17 w Poznaniu
Ogłoszenie premium 25 dni do końca23.04.2024
POZNAŃ, WielkopolskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Mokotów" Administracja Osiedla " Puławska" ogłasza konkurs ofert na wymianę dwóch dźwigów osobowych
Ogłoszenie premium 24 dni do końca22.04.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Na podstawie obowiązujących przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych nie jest możliwe unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego bez podania przyczyny.
Zamawiający nie może ograniczać uzasadnienia merytorycznego jedynie do zacytowania przepisu ustawy PZP, na podstawie którego podjęta została decyzja o unieważnieniu postępowania.
Obowiązkiem zamawiającego jest podanie wykonawcom precyzyjnego i wyczerpującego uzasadnienia wskazującego na zaistnienie okoliczności obligujących zamawiającego do unieważnienia prowadzonego postępowania o zamówienie publiczne.
Należy bowiem zauważyć, że z brzmienia art. 93 ust. 1 wynika obowiązek unieważnienia postępowania w sytuacji, gdy zachodzi co najmniej jedna z okoliczności zawartych we wskazanym przepisie. Ustawodawca w zakresie unieważnienia postępowania nie zostawił zamawiającemu możliwości fakultatywnego podejmowania decyzji - zaistnienie okoliczności zawartych w art. 93 ust. 1 skutkuje unieważnieniem postępowania.
Uzasadnienie decyzji o unieważnieniu postępowania musi odnosić się do okoliczności wskazanych w art. 93 ust. 1 ustawy PZP precyzując fakt ich zaistnienia. Brak uzasadnienia merytorycznego, które legło u podstaw unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego może stanowić podstawę do wniesienia zasadnych środków ochrony prawnej.
Podkreślić bowiem należy, iż zamawiający prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych może unieważnić wszczęte postępowanie wyłącznie w sytuacjach, których katalog zawarto w art. 93 ust. 1 pkt. 1 - 7 wskazanej ustawy.
Enumeratywnie wymieniony w art. 93 ust. 1 katalog przesłanek umożliwiających unieważnienie postępowania o zamówienie publiczne ma charakter zamknięty co oznacza, że zamawiający w żadnym innym przypadku i z innych powodów niż zawarte we wskazanym przepisie nie może unieważnić wszczętego postępowania.
Zamawiający udzielający zamówienia publicznego w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie może podejmując decyzję o unieważnieniu przetargu zastrzec, iż przetarg zostanie unieważniony bez podania przyczyny. Tego rodzaju zastrzeżenia możliwe są wyłącznie w procedurach przetargowych prowadzonych bez zastosowania ustawy PZP np. w oparciu o własne regulaminy zakupowe zamawiającego.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.).
-
Czy możesz zawrzeć umowę na dostawę Internetu na okres powyżej 4 lat?
Przetargi krok po krokuZgodnie z Prawem zamówień publicznych umowę w sprawie zamówienia publicznego zawiera się na czas oznaczony. Są jednak pewne wyjątki. -
Na jakiej podstawie unieważnić postępowanie, jeśli błędnie przeprowadzono ocenę ofert?
Przetargi krok po krokuPostępowanie podlega unieważnieniu m.in. w sytuacji, gdy jest ono obarczone niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.