Partnerzy serwisu:
Ustawodawca, w art. 93 ust.1 pkt.6 określił, że zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.

Zamawiający musi pamiętać, że interes publiczny nie może być utożsamiany z jego własnym interesem. (sygn. III Ca 855/05) Musi to być interes obiektywny. Jeżeli np. zaproponowany sprzęt spełnia wymogi techniczne zawarte w SIWZ a nie spełnia subiektywnych wymagań zamawiającego nie jest to podstawą do unieważnienia. Pewien wójt ogłosił przetarg na remont drogi a następnie unieważnił postępowanie w oparciu o omawianą przesłankę tłumacząc się tym, że nowe postępowanie doprowadziłoby do uzyskania korzystniejszych cenowo ofert. Jednak Zespół Arbitrów nie podzielił jego zdania i nakazał kontynuować postępowanie. (syg. UZP/ZO/0-545/05)

Jeżeli zamawiający ogłosił przetarg na remont kamienicy a w trakcie trwania procedury nastąpiło tąpnięcie obsunęła się zmienia i kamienica się zwaliła. To w takiej sytuacji realizacja zadania nie leży w interesie publicznym, ponieważ nie ma obiektu, który miał być remontowany.

Pewien burmistrz ogłosił przetarg na budowę drogi. Inwestycja miałaby być współfinansowana ze środków UE. Po złożeniu przez wykonawców ofert okazało się, że zamawiający nie otrzyma tych środków. Nie mając wystarczających pieniędzy unieważnił postępowanie, ponieważ jego zdaniem realizacja zdania nie leżała w interesie publicznym. W opisanej sytuacji była podstawa do unieważnienia postępowania, ale na pewno nie w oparciu o tą przesłankę. Zamawiający nie udowodni, bowiem, że jeszcze 2 tygodnie wcześniej budowa drogi była konieczna a teraz już nie jest. Brak środków nie może być utożsamiany z interesem publicznym. Postępowanie należało unieważnić w oparciu o przesłankę z art. 93 ust.1 pkt.4 "cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia". Zamawiający musi pamiętać, że w każdym przypadku unieważniając postępowanie w oparciu o omawianą przesłankę ma obowiązek wykazać, o jaki interes chodzi i udowodnić, że jest on niezwykle ważny. Zarówno zaistnienie takiego interesu jak i jego znaczenie oraz przesłanki powodujące przedłożenie interesu publicznego nad interes indywidualny muszą być szczegółowo zanalizowane. (syg. UZP/ZO/0-143/05).

  • Chcesz zmienić treść siwz? Sprawdź, czy możesz

    Przetargi krok po kroku
    Andrzej Łukaszewicz, konsultant Polskiego Związku Rzeczoznawców Zamówień Publicznych
    W uzasadnionych przypadkach możesz przed upływem terminu składania ofert zmienić treść siwz.
  • Zamawiający pominął jednego z wykonawców przy otwarciu ofert - czy może dalej prowadzić postępowanie (omówienie wyroku)

    Przetargi krok po kroku
    Klaudyna Saja
    Otwarcie ofert nie stanowi czynności prawnej, a czynność faktyczną. Ma ona charakter jednokrotny i nie może być ponawiana w danym postępowaniu o zamówienie publiczne (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 października 2009 r.; sygn. akt KIO/UZP 1344/09).
  • Kiedy możesz żądać wyjaśnień od wykonawcy postępowania o zamówienie publiczne?

    Przetargi krok po kroku
    Małgorzata Niezgoda-Kamińsk, prawnik, specjalista ds. zamówień publicznych w instytucji zamawiającej
    Pytanie: Wykonawca będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą przedstawił wykaz wykonanych robót budowlanych na potwierdzenie warunku posiadania doświadczenia. Dwie z przedstawionych referencji są wystawione na wykonawcę, natomiast trzecia potwierdza wykonanie zamówienia przez inną firmę. Adresy firm są takie same. Czy należy wezwać wykonawcę do uzupełnienia dokumentu czy też uznać, iż spełnia warunek doświadczenia?