Obwodnica w tunelu czy w powietrzu?

Mariusz Rabenda
20.02.2009 , aktualizacja: 20.02.2009 20:03
A A A
Za miesiąc okaże się, kto zaprojektuje szósty, najważniejszy jak dotąd odcinek obwodnicy śródmiejskiej. Za ponad pół roku dowiemy się, jak zwycięzca przetargu wyobraża sobie nową drogę. Jedna z koncepcji zakłada puszczenie jej pod al. Wojska Polskiego.


Inżynierowie ruchu są zgodni. Dopiero połączenie z al. Wojska Polskiego sprawi, że obwodnica odciąży śródmieście. Zwłaszcza Niebuszewo z przeładowanym rondem Giedroycia. Stanie się to jednak dopiero za cztery lata.

W piątek w Biurze ds. Zamówień Publicznych otwarto oferty firm zainteresowanych zaprojektowaniem tej części obwodnicy. Chodzi o szósty etap, od ul. Niemierzyńskiej do al. Wojska Polskiego wraz z przebudową węzła Łękno.

Ze względu na cenę największe szanse ma konsorcjum pracowni projektowych Macieja Kasprzyka z Gryfina i szczecińskiego DiM, które wyceniło zaprojektowanie 1,2-kilometrowej dwujezdniowej drogi na 2 mln 617 tys. zł. Poza tą ofertą, do Biura ds. Zamówień Publicznych wpłynęło jeszcze sześć. Drogę chcą projektować inżynierowie z Warszawy, Poznania, Gdańska. Najwyżej swoje prace wyceniła firma Scott Wilson, która swoją robotę oszacowała na 5 mln 490 tys. zł. Wszystkie oferty zmieściły się w kwocie, którą miasto mogło wydać na projekt - założono bowiem, że może to kosztować do 6 mln zł.

Rozstrzygnięcie przetargu - za miesiąc. Pół roku po podpisaniu umowy ze zwycięską pracownią projektową mamy poznać trzy wersje koncepcji drogi. Kluczowe wydaje się być połączenie obwodnicy z al. Wojska Polskiego. - Ze względów praktycznych i estetycznych najkorzystniej byłoby, gdyby główna droga obwodnicy biegła tunelem pod Wojska Polskiego - mówi Kasprzyk.

Inne możliwe rozwiązanie to ogromna estakada ponad al. Wojska Polskiego, która poważnie wpłynęłaby na krajobraz w rejonie sąsiadującym z Różanką i parkiem Kasprowicza.

Po tym, jak miasto wybierze jedną z koncepcji, projektanci będą mieli aż 20 miesięcy na wykonanie dokumentacji technicznej.

- W tym czasie będziemy kończyli budowę piątego etapu obwodnicy, od Krasińskiego do Niemierzyńskiej - mówi Paweł Sikorski, dyrektor wydziału inwestycji miejskich. - Z marszu chcemy przystąpić do realizacji następnego odcinka.

To oznacza, że obwodnica śródmiejska do al. Wojska Polskiego doprowadzona zostanie najwcześniej jesienią 2013 r. Miasto szacuje, że koszt zbudowania szóstego etapu wyniesie prawie 100 mln zł. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych. Znalazła się bowiem na liście projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego. Na piąty i szósty etap miasto ma zapisane 18,5 mln euro.

Węzeł Łękno ma zapewnić połączenie obwodnicy z al. Wojska Polskiego, ul. Traugutta i Zaleskiego.

Cała obwodnica ma mieć długość 9,2 km. Jej koncepcja została opracowana w lipcu 1996 r. Dotychczas wykonano cztery fragmenty: przebudowę wiaduktu w ciągu ul. Rugiańskiej i przebudowę krzyżówki ulic Wilczej, Obotryckiej, Komuny Paryskiej i Przyjaciół Żołnierza oraz nową ul. Przyjaciół Żołnierza aż do skrzyżowania z ul. Duńską i Krasińskiego. Na te inwestycje miasto wydało już 42 mln zł. Do skrzyżowania z ul. Warcisława budowa polegała na modernizacji dróg istniejących wcześniej. Od trzeciego odcinka - przekazanego do ruchu w styczniu - jezdnie mają biec w miejscach, gdzie nie było dróg.

Przebieg obwodnicy wyznaczono w sąsiedztwie torów kolejowych. Najważniejszymi punktami są węzły: Łękno (łączy obwodnicę z al. Wojska Polskiego), Turzyn (połączenie z ul. 26 Kwietnia), Mieszka I i Zapadła.



Ogłoszenia różne