Partnerzy serwisu:
Przygotowując nową ustawę sejm zaproponował nowy sposób wykluczania nierzetelnych wykonawców w oparciu o przepis art. 24 ust.1 pkt.1.

Ze względu na zmiany przepisów artykuł jest nieaktualny Sprawdź najnowsze zmiany w Prawie zamówień publicznych

Proponowano, aby wykluczać wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu wydanym w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania.

Taki stan rzeczy mógłby rodzić poważne problemy gdyż w praktyce mało, który zamawiający kieruje sprawę do sądu przeciwko nierzetelnemu wykonawcy. To rozwiązanie mogłoby prowadzić do patologii i znacznej przewagi wykonawców, którzy czuliby się bezkarni w stosunku do zamawiającego. Dlatego Senat zmienił to rozwiązanie. Postanowił utrzymać dotychczasowe zasady wykluczania wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia.

Należy eliminować z postępowań o zamówienie publiczne wykonawców nieuczciwych i niesolidnych, jednak przyjęte przez Sejm rozwiązanie mogło prowadzić do patologii po stronie zamawiającego. Możliwa jest, bowiem sytuacja, w której wykonawca zgodzi się na pokrycie wszelkich (nawet spornych) szkód, byleby tylko uniknąć procesu, w wyniku, którego - być może - będzie wyeliminowany z możliwości ubiegania się o zamówienie publiczne przez okres 3 lat.

Co więcej, rozwiązanie to nie premiowało tych wykonawców, którzy chcieliby dobrowolnie naprawić szkodę. Można, bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której zamawiający dążąc do procesu i zakładając, że jego skutkiem będzie wyrok niekorzystny dla wykonawcy, nie dopuszcza do naprawienia szkody przez wykonawcę.

Tak, więc mimo wielu dyskusji na temat wykluczenia nierzetelnych wykonawców, stan prawny w tej kwestii pozostanie bez zmian. Niewykonanie zamówienia publicznego ma miejsce wówczas, gdy świadczenie wykonawcy określone w umowie nie zostało w ogóle spełnione, natomiast nienależyte wykonanie zamówienia publicznego - gdy świadczenie nie zostało spełnione w terminie bądź w całości, a także gdy przedmiot świadczenia nie odpowiada treści zamówienia publicznego.

Istotnym jednak jest, aby w wyniku powyższych działań wykonawcy zaistniała szkoda po stronie zamawiającego. Wyrządzenie szkody wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia publicznego, jako przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania, wymaga udowodnienia, przy czym ciężar dowodu spoczywa na zamawiającym. Dowodem szkody może być dokument, opinia biegłego, a nawet zeznanie świadka. Wśród dokumentów, które mogą potwierdzać fakt niewykonania zamówienia publicznego lub wykonania go z nienależytą starannością, można w szczególności wymienić: protokół odbioru robót z zastrzeżeniami, co do ich jakości, wezwanie do usunięcia istotnych wad dzieła, wezwanie do zapłaty kary umownej, uznanie roszczeń z tytułu rękojmi.

 

Przetargi na Twój e-mail? Zobacz jakie to proste!