Ze względu na zmiany przepisów artykuł jest nieaktualny Sprawdź najnowsze zmiany w Prawie zamówień publicznych
Ustawa z dnia 04 września 2008 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 171 poz. 1058) wprowadziła między innymi zmiany w treści art. 5 ust. 1. Dotychczas obowiązujący enumeratywnie wymieniony katalog usług do których możliwe było stosowanie uproszczonych procedur wyboru wykonawcy został zastąpiony odesłaniem do załącznika II B Dyrektywy nr 2004/18/WE (dyrektywa klasyczna) oraz załącznika XVII B dyrektywy 2004/17/WE (dyrektywa sektorowa).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na modernizację instalacji elektrycznej
Ogłoszenie premium 5 dni do końca29.04.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa "Popowice" ogłasza przetarg na wykonanie usługi 2-krotnego koszenia trawy
Ogłoszenie premium 11 dni do końca05.05.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Warto zauważyć, że od dnia 15 września 2008 r. wskazane załączniki mają znowelizowaną treść, która została ustalona w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 213/2008 z dnia 28 listopada 2007r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) oraz dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych w zakresie zmiany CPV, zgodnie z którym załącznik nr VII do wymienionego rozporządzenia zastąpił dotychczasową treść załączników II B do dyrektywy klasycznej oraz XVII B do dyrektywy sektorowej.
Wskazany załącznik nr VII do rozporządzenia Komisji (WE) nr 213/2008 zawiera między innymi usługi sklasyfikowane wg kodów CPV od numeru 79700000-1 do
79723000-8.
Ponieważ usługi ochrony w nowym słowniku CPV zostały sklasyfikowane pod numerem 79710000-4 możliwe jest zastosowanie wyłączeń określonych w znowelizowanym art. 5 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Wskazać bowiem należy, że obecnie obowiązująca ustawa PZP nie rozróżnia zakresu wyłączeń w zależności od przedmiotu zamówienia jak miało to miejsce przy poprzednio obowiązującym brzmieniu normy wyrażonej w art. 5 ust. 1 Prawa zamówień publicznych.
Zasada
Ponieważ usługi z zakresu ochrony są wymienione w Załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi w konsekwencji dla wyboru wykonawcy tych usług możliwe jest odstąpienie od zastosowanie trybu przetargu nieograniczonego i udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki bez względu na wartość zamówienia.
Jednocześnie należy zauważyć, że możliwość udzielania zamówienia na usługi ochrony w trybie zamówienia z wolnej ręki nie oznacza, że zamawiający nie ma podstaw do zastosowania innego trybu udzielenia zamówienia publicznego. Zamawiający może bowiem udzielić zamówienia w każdym z trybów przewidzianych ustawą Prawo zamówień publicznych. Jednak decyzja zamawiającego o zastosowaniu trybu zamówienia z wolnej ręki dla wyboru wykonawcy usług w zakresie ochrony nie może zostać oprotestowana.
-
Konsekwencje braku ogłoszenia o przetargu.
Zamówienia publiczneBrak zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o prowadzonym przetargu stanowi z mocy obowiązującego prawa o nieważności umowy w sprawie zamówienia publicznego.