Oszczędzą aż 700 mln zł na Trasie Toruńskiej

Krzysztof Śmietana
05.06.2009 17:38
A A A
Szokująca różnica między kosztorysem drogowców a ofertami firm startujących w przetargu na przebudowę Trasy Toruńskiej. Grecy chcą niewiele ponad połowę kwoty, którą na roboty przeznaczyli urzędnicy

Coraz bliżej do przebudowy Trasy Toruńskiej między Modlińską a Markami. Powstaną tam m.in. brakujące tranzytowe wiadukty na Żeraniu (na razie jest tam tylko prowizoryczny przejazd w stronę Żoliborza zmontowany z elementów mostu Syreny) i wiadukty nad skrzyżowaniem z ul. Łabiszyńską na Bródnie, gdzie teraz trzeba stawać na światłach. Na wysokości Bródna trasa ma być osłonięta szklanym półtunelem.

Kiedy w piątek otwarto oferty w przetargu na przebudowę tego fragmentu, urzędnicy przecierali oczy ze zdumienia. Propozycje cen były niemal o połowę niższe od zakładanego kosztorysu, który wynosi 1 mld 571 mln zł. Najtańsza oferta greckiej firmy J&P Avax jest warta 868 mln zł. Druga w kolejności była portugalska Mota Engil (888 mln zł), a trzeci Mostostal Warszawa (929 mln zł). W sumie wystartowało dziewięć firm. Najdroższa oferta Budimeksu też była niższa od kosztorysu, ale "zaledwie" o ponad 300 mln zł.

W ostatnich przetargach zdarzało się, że proponowane ceny były niższe, ale dotąd rozbieżności nie były aż tak ogromne. - Nasz kosztorys był wykonywany w zeszłym roku, gdy ceny materiałów były znacznie wyższe - tak tłumaczyła różnicę Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Specjaliści twierdzą jednak, że ceny spadły, ale nie aż tak drastycznie. Najprawdopodobniej w tym przypadku to pojawiający się w branży budowlanej kryzys wymusił ostrą walkę cenową między europejskimi firmami.

Jeśli szybko uda się wybrać wykonawcę, przebudowa Trasy Toruńskiej zacznie się wczesną jesienią. W trakcie robót nie da się uniknąć ogromnych utrudnień. GDDKiA zapewnia jednak, że na każdym z etapów mają być przejezdne po dwa pasy w każdym kierunku.

Roboty potrwają dwa lata. W kolejnym etapie, ale już po oddaniu mostu Północnego, będzie przebudowywany most Grota-Roweckiego i Trasa Armii Krajowej między Żoliborzem a Bielanami.

Więcej w sobotnio-niedzielnym wydaniu Gazety Stołecznej

Przeczytaj także: Zabrali pociągi, bo jest remont po remoncie

Zobacz także