Partnerzy serwisu:

Ze względu na zmiany przepisów artykuł jest nieaktualny Sprawdź najnowsze zmiany w Prawie zamówień publicznych

Zamawiający w każdym postępowaniu ma obowiązek określić, w jaki sposób będzie się komunikował z wykonawcami. Zgodnie z zapisem art. 27 ust.1 oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje zamawiający i wykonawcy przekazują, zgodnie z wyborem zamawiającego, pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.

Jedną z najważniejszych informacji, jakie przekazuje zamawiający wykonawcom jest wiadomość o wyniku postępowania. W postępowaniu na remont chodnika, zmawiający dopuścił formę komunikacji faksem. Kiedy dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty postanowił wynik postępowania wysłać faksem. Jednak mimo kilku prób nie udało mu się nawiązać połączenia z wykonawcą. W końcu zrezygnował z tej formy komunikacji i informacje o wyborze zamieścił na stronie internetowej. Czy postąpił zgodnie z prawem? W sytuacji, gdy zamawiający po kilkukrotnej nieudanej próbie wysłania faksu rezygnuje z innej formy kontaktu z wykonawcą, jego postępowanie nosi znamiona naruszenia zasady uczciwej konkurencji. Zamawiający, który ma świadomość, że wysyłana informacja nie dotarła do adresata, powinien dołożyć należytej staranności i przesłać wykonawcy informację w inny dopuszczalny sposób, zwłaszcza, że poinformowanie o wyborze najkorzystniejszej oferty jest obowiązkiem zamawiającego (art. 92 ust. 1 pkt 1 p.z.p.). Nie można usprawiedliwiać zaniechania zamawiającego tym, że zamieścił on informacje na swojej stronie internetowej. Nie jest jednak możliwe zastąpienie przekazania informacji wykonawcom przez zamieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej oraz w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie.

Problem związany z przekazywaniem informacji o wyborze oferty dotyka także kwestii liczenia terminów na składanie protestów. Zespół Arbitrów zwracając uwagę na liczenie terminów na składanie protestów stwierdził, że od chwili otrzymania pisma, a nie opublikowania informacji o decyzji zamawiającego na stronie internetowej należy liczyć termin na wniesienie protestu. Należy pamiętać, że z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi się w formie pisemnej. Natomiast z treści art. 27 ust. 1 ustawy wynika jedynie, że oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje zamawiający i wykonawcy przekazują sobie pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną zgodnie z wyborem zamawiającego. Opublikowanie informacji na stronie internetowej nie czyni zadość obowiązkom wskazanym przez ustawodawcę w art. 27 ust. 1 ustawy. (sygn. UZP/ZO/0-860/07) W innym wyroku Zespół Arbitrów stwierdził, iż bieg terminu do wniesienia protestu nie rozpoczyna się w dniu następnym po ogłoszeniu o wyniku postępowania na stronie internetowej. Ustawodawca nie przewidział formy komunikowania się w przetargu poprzez zamieszczenie informacji na stronie internetowej. (sygn. akt UZP/ZO/0-478/07)

  • Zdolność kredytowa wykonawcy

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Zamawiający ustalając w przetargu warunki dotyczące sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązany jest określić minimalną wysokość środków finansowych jakimi musi wykazać się wykonawca.