Nowoczesne pociągi na trasie z Trójmiasta do Katowic

Michał Brancewicz
29.08.2013 , aktualizacja: 29.08.2013 11:53
A A A
Pociągi FLIRT będą kursowały na trasach Gdynia-Gdańsk-Bydgoszcz-Łódź-Katowice oraz Bydgoszcz-Warszawa

Pociągi FLIRT będą kursowały na trasach Gdynia-Gdańsk-Bydgoszcz-Łódź-Katowice oraz Bydgoszcz-Warszawa (Fot. mat. leo express)

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 20 nowoczesnych pociągów. Warte ponad 1,5 mld zł zamówienie zrealizuje konsorcjum Stadler i Newag. Składy zostaną dostarczone do października 2015 roku i będą kursować m.in.: na trasie Gdynia - Katowice
Po zakupie Pendolino PKP Intercity wykonało kolejny krok w kierunku zwiększenia komfortu pasażerów podróżujących koleją.

Pesa, CAF, ZNTK Mińsk Mazowiecki

W rozstrzygniętym właśnie przetargu na zakup 20 nowoczesnych pociągów oferty poza zwycięskim konsorcjum złożyło jeszcze trzech wykonawców: Pesa Bydgoszcz, ZNTK "Mińsk Mazowiecki" i hiszpański CAF.

Za dostawę 20 pojazdów konsorcjum Stadler i Newag zainkasuje nieco ponad 1 mld 156 mln zł, natomiast serwis będzie kosztował blisko 465 mln zł. Oferta Pesa wyniosła odpowiednio ponad 1 mld 316 mln oraz 255 mln zł; ZNTK "Mińsk Mazowiecki" - także nieco ponad 1 mld 316 mln zł i 121,4 mln zł; CAF 1 mld 270 mln netto (plus VAT) i niemal 184,7 mln zł

- Komisja przetargowa przy ocenie ofert brała pod uwagę sumaryczną cenę: koszt składu zespołowego wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat oraz parametry techniczne pociągu - wyjaśnia Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP IC.

Cena za dostawę pojazdów - 35 proc, cena usługi utrzymania, tj. stawka za 1 km przebiegu pojazdu - 30 proc, współczynnik masy pojazdu - 20 proc., udział płaskiej podłogi na długości użytecznej pojazdu - 15 proc.

Sześć na trasie Gdynia - Katowice

Pod tym względem najkorzystniejsza okazała się oferta szwajcarskiego Stadlera i nowosądeckiego Newagu. Zgodnie z procedurą przetargową oferenci mają 10 dni na złożenie odwołań. Po tym czasie możliwe zostanie ustalony termin podpisania umowy.

Tabor produkowany będzie w Polsce. W Siedlcach Stadler produkuje bowiem swoje elektryczne zespoły trakcyjne FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train), które jeżdżą m.in.: w Czechach. W Polsce FLIRT-y zamawiały już Koleje Mazowieckie i Koleje Śląskie czy Łódzka Kolej Aglomeracyjna. W tym przypadku należy spodziewać się, że wykonawca również zaoferuje pojazdy z rodziny FLIRT, tyle, że dostosowane do wymagań przetargu.

Składy będą kursowały na kilku trasach. Z perspektywy mieszkańców Trójmiasta najważniejsze jest, że sześć z nich obsługiwać będzie kursy między Gdynią a Katowicami (przez Bydgoszcz i Łódź). Pozostałe trasy to: Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce), oraz Kraków - Szczecin (przez Centralną Magistralę Kolejową, Łódź, Kutno i Poznań).

360 miejsc siedzących

Maksymalna prędkość, jaką będzie rozwijał pociąg nie może być mniejsza niż 160 km/godz. Pojazdy muszą być wyposażone w system ERTMS poziom 2. Dzięki niemu komputer nie pozwoli maszyniście popełnić błędu rozwinięcia nadmiernej prędkości, najechania na inny skład czy zignorowania sygnału, jaki podaje mu semafor.

Długość pociągu nie może przekroczyć 150 metrów, dzięki temu w godzinach szczytowych lub sezonie, możliwe będzie łączenie dwóch składów o długości do 300 m.

Wewnątrz znajdzie się miejsce ok. 300 miejsc siedzących (+-8) w bezprzedziałowej klasie 2 i 60 miejsce w klasie 1 podzielonej na przedziały. Pomiędzy nimi znajdzie się przedział barowy. Składy będą wyposażone w wi-fi i klimatyzację oraz posiadać system zliczania pasażerów. Poziom hałasu we wnętrzu nie może przekroczyć 70 dB przy maksymalnej prędkości.

Minimum 35 lat

Nowe pojazdy mają być eksploatowane przynajmniej przez 35 lat.

- Realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia komunikacji pomiędzy dużymi miastami w całej Polsce oraz do zwiększenia komfortu, skrócenia czasu podróży i dostępu osób niepełnosprawnych do transportu kolejowego - podkreśla Janusz Malinowski, prezes Zarządu PKP Intercity SA.

Wszystkie pociągi muszą zostać dostarczone do 30 października 2015 roku, ale będzie się to odbywało partiami.

- Szczegółowy harmonogram realizacji dostaw zostanie przedstawiony w terminie nie dłuższym niż 30 dni od wejścia umowy w życie - mówi Szopowska.

Wcześniej, bo do grudnia 2014 roku regularne kursy na polskich torach rozpocznie Pendolino, które będzie jeździło m.in. na trasie Gdynia - Warszawa.

Natomiast 23 sierpnia przewoźnik ogłosił przetarg na zakup kolejnych 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Składy kursować będą w relacjach Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.

Zobacz także