Partnerzy serwisu:
Przetarg na tzw. miejsca obsługi podróżnych już wkrótce. Nafciarze ostrzą sobie zęby na nowe stacje. Ale do budowy hoteli się nie palą.

Niebawem zostanie ogłoszony wyczekiwany od dawna przez kierowców i koncerny naftowe przetarg na miejsca obsługi podróżnych (MOP) przy autostradach. W grę wchodzą odcinki trasy A2 (Konin - Stryków) oraz A4 (Wrocław - Sośnica).

- Przetarg zostanie ogłoszony pod koniec sierpnia

- informuje Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zgodnie z rządowym rozporządzeniem, mają powstać

22 MOP o różnym standardzie (część ze stacjami benzynowymi, punktami gastronomicznymi i motelami). Napisano w nim, że koszt inwestycji to 200 mln zł, jednak przy obecnych cenach w budowlance to zbyt mało.

Na budowę stacji przy autostradach od lat ostrzą sobie zęby szczególnie największe firmy paliwowe działające w kraju - Orlen, Lotos, BP, Shell czy Statoil.

- Jesteśmy bardzo zainteresowani udziałem w przetargach na budowę stacji przy autostradach. To bardzo opłacalna inwestycja - zapewnia Marcin Zachowicz, rzecznik Grupy Lotos.

Firmy paliwowe nie są jednak zachwycone perspektywą budowy od razu całej infrastruktury MOP.

- Lepiej byłoby rozłożyć jego budowę na etapy. W pierwszym mogłaby powstać stacja, parking i obiekt gastronomiczny. Dopiero później można byłoby zainwestować w budowę motelu z pełnym zapleczem gastronomicznym i rekreacyjnym. Przystąpienie do drugiego etapu powinno być uzależnione od przekroczenia zdefiniowanego poziomu natężenia ruchu lub ewentualnie po określonym czasie użytkowania autostrady (np. minimum

5 lat) - podkreśla Jacek Wróblewski, dyrektor Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Trzeba powiedzieć, że takie konkursy idą jak po grudzie. Przetargi na wybór firm, które miały przystosować do eksploatacji trasę z Katowic w stronę Wrocławia, toczą się od lat 90. Bez skutku.

  • Coraz więcej chrzczonego paliwa na stacjach

    Archiwum
    rs
    PRZEGLĄD PRASY: Paliwo niezgodne z normami wykryto już 35 razy w tym roku. Oznacza to dwukrotny wzrost w porównaniu w badaniem sprzed wakacji. Najczęściej do łamania przepisów dochodzi na małych, prywatnych stacjach.
  • "Rz": Kulczyk nie wybuduje autostrady A2

    Archiwum
    pkoz
    Rozpoczął się drugi etap wyboru firm, które wybudują kluczowe odcinki autostrad A1 i A2 i będą nimi zarządzać - pisze "Rzeczpospolita". Chodzi o 190 km odcinka A1 od Strykowa do Pyrzowic i 94 km trasy A2 ze Strykowa pod Warszawę, które mają powstać w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.