Partnerzy serwisu:
Po zerwaniu umowy z chińskim konsorcjum COVEC, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozważa ogłoszenie przetargu albo rozpoczęcia procedury negocjacyjnej, która wyłoniłaby szybko nowego wykonawcę. Zainteresowanych dokończeniem dwóch odcinków autostrady A2 między Łodzią a Warszawą jest 16 polskich firm, w tym spółka Mosty-Łódź. Jej wiceprezes Wojciech Patera obawia się, że ewentualne długie procedury przetargowe uniemożliwią dokończenie budowy do maja przyszłego roku.

- W związku z podjętą w poniedziałek decyzją GDDKiA analizuje dwie ścieżki dalszego postępowania dotyczące sposobu wyłonienia wykonawców, którzy dokończą budowę odcinków A i C na A2. Rozważana jest możliwość szybkiego wyłonienia nowych wykonawców zgodnie z prawem zamówień publicznych - w wyniku przetargu albo procedury negocjacyjnej, tak by jeszcze w lipcu prace zostały wznowione - czytamy w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej GDDKiA.

Czeka nas kilka miesięcy procedur przetargowych

Premier Donald Tusk zapewnił wczoraj, że prace na budowie ruszą z końcem przyszłego miesiąca. 27 czerwca uprawomocni się odstąpienie strony polskiej od umów z chińskim konsorcjum (do tego czasu Chińczycy mogliby wrócić na budowę, ale jedynie na starych zasadach).

Wojciech Patera obawia się, że ewentualne procedury przetargowe mogą trwać zbyt długo, co uniemożliwi dokończenie drogi na czas. -Pierwszy możliwy termin ogłoszenia przetargu to początek lipca. Procedura przetargowa może trwać nawet kilka miesięcy. Wtedy będę bał się złożyć deklarację, że zdążymy z budową na czas - mówi wiceprezes spółki Mosty-Łódź. - Jest jednak możliwe, aby odcinek autostrady ze Strykowa do Konotopy powstał do czerwca przyszłego roku, ale trzeba rozpocząć prace - powiedział Pater w rozmowie z PAP.

GDDKiA od kilku dni rozmawia z zainteresowanymi firmami, pyta je o ich potencjał, o to jak szybko byłyby w stanie dokończyć budowę i jakich użyją do tego zasobów i rozwiązań.

Są sposoby, żeby budować szybciej

Spółka Mosty-Łódź jest zainteresowana budową mostów na odcinku A między Strykowem a okolicami Bolimowa. Firma buduje już fragment autostrady A1 od węzła w Strykowie w kierunku północnym. Tam ma swoją bazę, dzięki czemu można byłoby szybko rozpocząć pracą na zagrożonym odcinku A2. Spółka nie wyklucza, że ewentualną ofertę przetargową złoży razem z firmą budowlaną.

Wojciech Pater zapoznał się już ze stanem budowy na odcinku A, którą pozostawili Chińczycy. Według niego skończono już prace związane z mediami: doprowadzeniem wody, gazu i prądu. - Zakończono też pracochłonne wykonanie fundamentów pod budowę mostów - mówi wiceprezes Mosty-Łódź.

- Zanim położymy asfalt najpierw trzeba dokończyć wszystkie roboty ziemne, potem zrobić warstwy konstrukcyjne, dopiero położyć asfalt, a na końcu elementy bezpieczeństwa: krawężniki i bariery. - Zaproponujemy technologie zamienne, skracające czas wykonania - zapowiedział Pater.

  • Po aferze z autostradą A2 Platforma naprędce zmienia ustawę. "Zasłona dymna"

    Tylko u nas
    Łukasz Konarski
    Komisja ?Przyjazne Państwo? wzięła na warsztat prawo o zamówieniach publicznych. Posłowie Platformy Obywatelskiej chcą zmienić kilka punktów dotyczących ceny proponowanej przez przedsiębiorców biorących udział w przetargu.
  • Kto będzie budował A2 zamiast Chińczyków? Chętnych 16 firm

    Zamówienia publiczne
    Anna Sapieha
    Po zerwaniu umowy z chińskim konsorcjum COVEC, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozważa ogłoszenie przetargu albo rozpoczęcia procedury negocjacyjnej, która wyłoniłaby szybko nowego wykonawcę. Zainteresowanych dokończeniem dwóch odcinków autostrady A2 między Łodzią a Warszawą jest 16 polskich firm, w tym spółka Mosty-Łódź. Jej wiceprezes Wojciech Patera obawia się, że ewentualne długie procedury przetargowe uniemożliwią dokończenie budowy do maja przyszłego roku.
  • Tusk: Autostrada A2 będzie dostępna dla kierowców w terminie

    Polityka
    jb
    Chcemy dokończyć inwestycje na autostradzie A2 jak najszybciej. Jeszcze w lipcu ruszą prace na miejscu, a autostrada będzie dostępna dla kierowców w terminie - zapewniał premier Donald Tusk.
    Donald Tusk
  • Zdążymy z A2 na Euro? "W życiu tego nie zrobią! Śmiechu warte" vs "Uda się?

    Polska - wiadomości
    Łukasz Konarski
    Chińskie konsorcjum Covec zaproponowało nowe warunki budowy, ale jeśli GDDKiA nie zgodzi się na nie, strategiczne dwa odcinki autostrady A2 między Łodzią a Warszawą będzie musiał dokończyć ktoś inny. Na jeden dzień reporter TOK FM zamienił się w inspektora budowlanego i ruszył przez 90 kilometrowy plac budowy autostrady A2. Relacja Łukasza Konarskiego.
    Budowa autostrady A2