Pytanie
W związku z niedotrzymaniem terminu realizacji umowy przez wykonawcę, który z naszych pracowników powinien zadbać o naliczenie kar umownych? Czy powinien być to:
- specjalista ds. zamówień publicznych,
- Komisja Przetargowa,
- pracownik prowadzący daną inwestycję, usługę itp.
- skarbnik gminy?
Odpowiedź
Treść umowy w sprawie zamówienia publicznego nie musi określać wszystkich reguł związanych z dochodzeniem roszczeń wynikających z nienależytego jej wykonywania. Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych. Zobacz jakich zmian należy się spodziewać >>
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Warszawski Rolno Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. ogłasza przetarg otwarty na realizację inwestycji polegającej na dostawie i wdrożeniu infrastruktury serwerowej, sieciowej i systemów bezpieczeństwa IT
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyczółek Grochowski" ogłasza przetarg nieograniczony na przegląd instalacji gazu oraz przegląd instalacji wentylacji grawitacyjnej oraz przebudowę drogi dojazdowej
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Wyjaśnienie
Umowa o zamówienie publiczne powinna zawierać oznaczenie stron umowy i musi być zawarta przez osoby do tego umocowane. Umowa taka nie musi natomiast przesądzać wprost o sposobie wykonywania wszystkich uprawnień i obowiązków umownych, takich jak naliczanie kar umownych (zarówno w znaczeniu technicznym, jak i wystąpienia z określonym roszczeniem do drugiej ze stron umowy). Sposób wykonywania tych uprawnień może bowiem wynikać z ustalonych zasad reprezentacji stron umowy, a w niektórych przypadkach z przepisów odrębnych czy też z przyjętych reguł wewnętrznych (powierzenie zadań).
Sprawdź wewnętrzne regulacje Twojej jednostki
Jeżeli stroną umowy jest gmina, to okoliczność, kto technicznie ustali wysokość kar umownych będzie wynikać przede wszystkim z reguł wewnętrznych i będzie miała drugorzędne znaczenie. Przykładowo czynność ta może być czynnością powierzoną skarbnikowi gminy (np. jeżeli posiada on ogólną kompetencję w zakresie ustalania wysokości roszczeń gminy), jak również może zostać powierzona innemu pracownikowi gminy.
Jednocześnie przypomnieć należy, że zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, komisję przetargową powołuje się jedynie do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (a nie do kontroli należytego wykonywania umowy).
Czy potrzebne jest szczególne pełnomocnictwo?
Natomiast stwierdzenie, kto może wystąpić z określonym roszczeniem do wykonawcy zamówienia publicznego uzależnione jest od sposobu reprezentacji gminy oraz ustalenia, czy w tej sprawie udzielone zostało stosowne pełnomocnictwo (upoważnienie).
Podstawa prawna: art. 14, art. 19 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. 2010 r. nr 113, poz.759 ze zm.).
* Autor jest aplikantem radcowskim, pracownikiem UZP w latach 2007-2010, obecnie pracownikiem Kancelarii Prawnej. www.portalzp.pl
-
Kara umowna - dyscyplinowanie wykonawcy
Przetargi krok po krokuZastrzeżenie kary umownej może pełnić rolę dyscyplinującą wykonawców. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy skutkuje obowiązkiem naprawienia szkody. Instytucja kary umownej regulowana jest w artykułach Kodeksu cywilnego.