Partnerzy serwisu:
Pytanie: Jak w świetle ostatnich zmian ustawy Pzp powinno się prawidłowo przeprowadzić udzielenie zamówienia publicznego na dostawę energii elektrycznej? Czy może to być zamówienie na kompleksową dostawę energii, tj. przesył i dostawę, czy raczej powinno się rozdzielić to zamówienie, co może wiązać się później z otrzymywaniem odrębnych faktur od operatora i dostawcy? Obecnie roczny koszt opłat za energię wynosi ok. 40.000 zł brutto. Z jakiego trybu najprościej skorzystać?

Odpowiedź

Możesz przeprowadzić zarówno postępowanie na kompleksową dostawę energii elektrycznej (tj. dostawę i przesył), jak i dwa odrębne postępowania - na dostawę oraz na przesył zakupionej energii. W przypadku zamówienia kompleksowego najlepiej skorzystać z trybu podstawowego. Natomiast, jeżeli zdecydujesz się przeprowadzić dwa odrębne postępowania, zamówienie na dostawy energii można przeprowadzić w trybie podstawowym, natomiast zamówienia na usługi dystrybucji/przesyłu zakupionej energii dokonać w trybie zamówienia z wolnej ręki.

Wyjaśnienie

Ustawa Prawo energetyczne od 1 lipca 2007 r. umożliwiła odbiorcom paliw gazowych i energii dokonywanie zakupu tych paliw lub energii od wybranego przez siebie sprzedawcy. Oznacza to, że do tych dostaw zobowiązany jesteś stosować konkurencyjne tryby udzielenia zamówienia publicznego. Tryb zamówienia z wolnej ręki możesz zastosować do zamówienia usług przesyłowych lub dystrybucyjnych energii elektrycznej, ciepła i paliw gazowych.

W przypadku zamówienia kompleksowego sugeruję skorzystać z trybu podstawowego. Wartością szacunkową zamówienia będzie wówczas łączna wartość dostawy energii elektrycznej i usług przesyłowych. Natomiast, jeżeli zdecydujesz się na dwa odrębne postępowania, zamówienie na dostawy energii proponuję przeprowadzić w trybie podstawowym, natomiast zamówienia na usługi dystrybucji/przesyłu zakupionej energii możesz dokonać w trybie zamówienia z wolnej ręki. W takiej sytuacji wartością szacunkową zamówienia będą odpowiednio wartość dostawy energii elektrycznej oraz wartość usługi przesyłowej.

Wybór sposobu postępowania należy do Twojej decyzji i powinien być podyktowany efektem, jaki chcesz osiągnąć, np. wspólne rozliczenie dostawy energii elektrycznej i usług przesyłowych.

Podstawa prawna: art. 4 j ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2006 r. nr 89, poz. 625 ze zm.), art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 3 pkt 1 lit. e ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.).

www.portalzp.pl

  • Masz konkretną kwotę na realizację zamówienia? Zamieść w siwz odpowiednią informację!

    Przetargi krok po kroku
    Katarzyna Malinowska, ekspert ds. zamówień publicznych w Biurze Zamówień Publicznych w instytucji zamawiającej, w latach 2004-2006 specjalista w Departamencie Prawnym UZP
    Pytanie: W gminie jest fundusz sołecki, z którego konkretne kwoty (od 1.300 do 20.000 zł) zostały wydzielone na organizację placów zabaw w różnych miejscowościach. Całość opiewa na 86.000 zł. Kwoty muszą być wykorzystane w zatwierdzonych uchwałą wysokościach. Jaki tryb mogę wykorzystać? Według mnie nie spełniam żadnych przesłanek, żeby zastosować negocjacje bez ogłoszenia czy zamówienie z wolnej ręki. Natomiast jeżeli zdecyduję się na przetarg nieograniczony, to jak powinienem opisać przedmiot zamówienia, skoro kryterium to konkretna kwota i w niej trzeba zmieścić wyposażenie placu?
  • Poprawne szacowanie wartości zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych

    Przetargi krok po kroku
    Łukasz Urbanek *
    W przypadku, gdy przedmiotem zamówienia jest jednocześnie zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych (zaprojektuj i wykonaj), konieczne będzie sporządzenie programu funkcjonalno-użytkowego. Służy on do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych.