Partnerzy serwisu:
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe ogłosiło przetarg na wykonawstwo inwestycji planowanych w ramach pierwszego etapu projektu, zakładającego budowę i remont oraz doposażenie baz LPR. Termin składania ofert upływa 5 sierpnia. Wykonawcy będą znani we wrześniu.

W ramach projektu indywidualnego pod nazwą "Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego" przewiduje się budowę 4 baz: w Łodzi, Poznaniu, Suwałkach i Zielonej Górze, a także remont dwóch baz: w Białymstoku i Sanoku, oraz budowę Stacji Obsługi Technicznej w Szczecinie - poinformowała portal rynekzdrowia.pl Justyna Sochacka, rzecznik prasowy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Jednocześnie w drugim etapie projektu wybudowane zostaną bazy HEMS (ang. Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego) w Gdańsku, Kielcach, Krakowie i Wrocławiu. Całkowita wartość realizacji obu etapów wynosi 68,28 mln zł, z czego 85 proc. będą stanowić środki unijne, pozostałą część sfinansuje Ministerstwo Zdrowia.

Budowa baz i ich doposażenie to jeden z kilku warunków umożliwiających wprowadzenie całodobowych dyżurów LPR i realizację nocnych lotów.

- Obecnie tylko baza w Warszawie dyżuruje non-stop. W tym roku wydłużymy do godziny 23.00 dyżury baz w Gdańsku i we Wrocławiu. Pozostałe działają od światu do zmierzchu - powiedziała Sochacka.

Przypomnijmy, że od kwietnia wszystkie 17 baz HEMS ma do dyspozycji śmigłowce Eurocopter EC 135. Nowe maszyny w przeciwieństwie do Mi-2 mogą wykonywać loty z pacjentem w porze nocnej.

Jednak samo wdrożenie do służby nowoczesnych śmigłowców nie wystarczy, by od razu wydłużyć dyżury w bazach. I nie chodzi tu jedynie o lądowiska i nowe bazy. Konieczne jest też wyszkolenie pilotów, a także strażaków, którzy będą zabezpieczać i oświetlać miejsce do lądowania śmigłowca, oraz dyspozytorów medycznych, by potrafili współpracować z załogami HEMS w warunkach nocnych.