Dwupoziomowe skrzyżowanie al. Jana Pawła II z DK1 w Częstochowie miało być najdroższą inwestycją komunikacyjną ostatnich lat. Obejmuje ona kilka obiektów: węzeł na trasie, most nad Wartą łączący ul. Drogowców ze Srebrną na Zawodziu, a także kładkę dla pieszych nad trasą szybkiego ruchu na wysokości Castoramy i Zajazdu Jurajskiego. Przetarg rozpisano w konwencji "zaprojektuj i zbuduj", tzn. zwycięzca musi najpierw przygotować projekt budowlany i uzyskać stosowne pozwolenia. Dlatego na rozpoczęcie prac trzeba jeszcze poczekać jeszcze wiele miesięcy. Inwestycja ma się zakończyć późną jesienią 2013 r.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa ,,Karwiny" ogłasza przetarg nieograniczony na: Remont elewacji, balkonów oraz balustrad balkonowych
Ogłoszenie premium 2 dni do końca09.07.2025
GDYNIA, Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych oraz montaż instalacji hydrantowej p.poż
Ogłoszenie premium 21 dni do końca28.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Zwycięzcą przetargu okazała się znana firma budowlano-inżynieryjno-drogowa Bilfinger Berger. Czy jej oferta nie jest aby zaniżona? Chyba nie, bo - jak się okazuje - kolejne nie były wiele droższe. I tak Eurovia Polska chciała za projekt i wykonanie 73,4 mln zł, Mostostal Warszawa - 83,6 mln zł, a Polimex-Mostostal - 83,8 mln zł.
Przetarg cieszył się ogromnym zainteresowaniem, być może dlatego, że z powodu oszczędności w budżecie państwa wiele przetargów drogowych w kraju zostało anulowanych. W rezultacie Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie mógł wybierać z aż 17 ofert. Najdroższa opiewała na 158,4 mln zł, czyli też była niższa od szacunków.
Mimo wszystko przeszacowanie kosztów jest zastanawiające. - Nie myśmy je liczyli - zastrzega Marta Górska, rzeczniczka MZDiT. - Kwotę 175 mln zł netto podała firma, która na nasze zlecenie zrobiła koncepcję węzła.
Ale koncepcja to nie projekt budowlany, na podstawie którego możliwe są w miarę precyzyjne wyliczenia.
- Te firmy, których oferta była niższa niż 50 proc. kwoty szacunkowej, miały obowiązek oświadczyć, że suma oferowana w przetargu jest całkowitą do wykonania inwestycji - mówi o dodatkowym zabezpieczeniu Marta Górska.
Na tak pomyślnym wyniku przetargu Częstochowa sporo oszczędzi - choć dużo więcej oszczędności zyska Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które jest instytucją zarządzającą funduszami europejskimi przeznaczonymi na komunikację, rozdzielanymi centralnie. Węzeł otrzymał bowiem dofinansowanie 85-procentowe i mimo ceny dużo niższej niż ta, której się spodziewano, wskaźnik ten zostaje zachowany. Takie są bowiem zasady. Natomiast zyskiem Częstochowy będzie niższy wkład własny. I to zyskiem też niebagatelnym, bo aż 16-milionowym.
Przetarg zweryfikował również tezę, że węzeł na DK1 będzie najdroższą inwestycją komunikacyjną Częstochowy po 1989 r. Miał ponaddwukrotnie przebijać cenowo linię tramwajową na Błeszno, tymczasem ledwie się z nią zrówna.
Nieco wcześniej MZDiT rozstrzygnął przetarg na inżyniera kontraktu. Najniższą cenę za tę usługę chciał Bud-Invent - prawie 800 tys. zł. Oferta ta jednak nie spełniała stawianych warunków i została wykluczona. Inżynierem kontraktu będą więc MP-Mosty, które zainkasują 1,5 mln zł.
Bilfinger Berger to firma działająca na skalę międzynarodową z siedzibą w Mannheim w Niemczech. Budowała m.in. stadion olimpijski w Monachium i operę w Sydney. Jej polski oddział ulokowany jest w Warszawie. Budował drogę ekspresową S8 Radzymin - Wyszków, mosty w Kędzierzynie-Koźlu i Szczecinie, obwodnicę Grójca a także wysokościowiec Zebra Tower w stolicy.