W wyroku z 15 września 2022 r. w sprawie C-669/20 Veridos Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wypowiedział się na pytanie dotyczące kwestii nałożonego na zamawiającego obowiązku zbadania, czy w otrzymanych ofertach w postępowaniu o zamówienie publiczne nie przedstawiono rażąco niskiej oferty, i to nawet w przypadku braku podejrzeń co do danej oferty lub w przypadku gdy kryterium ustanowione w tym celu przez ustawodawstwo krajowe, nie znajduje zastosowania.
Trybunał w wydanym wyroku wskazał, że pomimo braku definicji „rażąco niskiej oferty" na gruncie prawa unijnego, zakres tego pojęcia został już zdefiniowany w ramach wykładni dyrektyw dotyczących zamówień publicznych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 25 dni do końca26.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza przetarg nieograniczony na wymianę instalacji centralnego ogrzewania
Ogłoszenie premium 19 dni do końca20.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Trybunał w wyroku z 15 września 2022 r. stwierdził, nawiązując do wyroków z 27 listopada 2001 r., C-285/99 i C-286/99 Lombardini i Mantovani oraz z 18 grudnia 2014r., C-568/13 Data Medical Service, że do państw członkowskich, a w szczególności do samych zamawiających należy określenie metody obliczania progu odchylenia stanowiącego „rażąco niską ofertę" lub ustalenia ich wartości, pod warunkiem zastosowania obiektywnej metody, która nie prowadzi do dyskryminacji – w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych metodologię ustalono w art. 224.
Ponadto Trybunał wyjaśnił, że rażąco niska cena oferty powinna być oceniana w stosunku do danego świadczenia, wobec czego w ramach badania, zamawiający musi uwzględnić wszystkie istotne elementy związane z owym świadczeniem. Tym samym Trybunał orzekł, że zamawiający, w przypadku podejrzenia, że oferta jest rażąco niska, są zobowiązani zweryfikować, czy oferta ma rzeczywiście taki charakter, uwzględniając wszystkie istotne elementy przetargu i specyfikacji warunków zamówienia, przy czym brak możliwości zastosowania kryteriów przewidzianych w tym celu przez ustawodawstwo krajowe i liczba złożonych ofert nie mają w tym względzie znaczenia.
Autor: Marek Okniński