Partnerzy serwisu:
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. Wyjątek od tej zasady wprowadza art. 18 ust. 3 ustawy Pzp, w oparciu o który nie są jawne informacje objęte tajemnicą przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Jednocześnie zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy Pzp nie ujawnia się informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa "[…], jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa". 

Podstawa prawna i ogólne wymogi zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa

Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: uznk) "przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności". 

Biorąc pod uwagę powyższy stan formalnoprawny związany z zastrzeganiem informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, wykonawca, wskazując, iż treść dokumentów przekazywanych w trakcie postępowania stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, musi wypełnić wyżej wskazany obowiązek wynikający z art. 18 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Wykazanie tajemnicy przedsiębiorstwa w praktyce KIO

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej wyjaśnienie uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa powinno wykazać wartość gospodarczą zastrzeżonych informacji. 

Powyższa teza przykładowo zawarta jest w niżej przytoczonym orzecznictwie:  

  1. "W przedstawionym Zamawiającemu uzasadnieniu wykonawca oprócz zacytowania fragmentów orzeczeń KIO wskazał jedynie w sposób ogólny, że zastrzega ceny jednostkowe oraz oferty handlowe i dowody zakupów, bowiem są to oferty kontrahentów, z którymi współpracuje od wielu lat i są to wyceny indywidualne pod konkretnego klienta. Nie podał przy tym, żadnych bliższych konkretnych powodów poczynionego zastrzeżenia czy też ewentualnych negatywnych skutków, jakie mógłby ponieść wykonawca na skutek ujawnienia tych informacji. Brak także wskazania konkretnych działań, jakie podjął wykonawca w celu zachowania tych danych w poufności. (…) Okoliczności te sprawiają, że uzasadnienie jest ogólne, lakoniczne i nie wykazano, że przesłanki z art. 11 ust. 2 uznk zostały spełnione" – wyrok KIO 532/19 z dnia z 12 kwietnia 2019 r.
  2. "Ogólnikowe i enigmatyczne wywody poprzedzające właściwe wyjaśnienia nie wykazują żadnej konkretnej wartości gospodarczej, są typową nowomową stosowaną przez wykonawców dla uzasadnienia utajnienia całych dokumentów w sytuacji, gdy nie są w stanie zidentyfikować informacji, które rzeczywiście mają dla nich wartość gospodarczą" – wyrok KIO 365/20 z dnia 5 marca 2020 r.
  3. "Zdaniem Izby o tym czy mamy do czynienia z informacją zasługującą na ochronę decyduje charakter informacji, obiektywna wartość gospodarcza, nie zaś fakt zamieszczania informacji w wyjaśnieniach i stwierdzenia, że stanowi ona tajemnicę przedsiębiorstwa. Konsorcjum Kobylarnia zastrzegało całość wyjaśnień złożonych Zamawiającemu, jednakże wykonawca nie wykazał w treści złożonego uzasadnienia, że takie zestawienie ma obiektywną wartość gospodarczą, z której mogliby w sposób nieuprawniony skorzystać inni wykonawcy, poza ramami przedmiotowego postępowania przetargowego" – wyrok KIO 3762/21 z dnia 17 stycznia 2022 r.