Partnerzy serwisu:
Dialog konkurencyjny to tryb udzielenia zamówienia, w którym po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.

Tryb dialogu konkurencyjnego przede wszystkim ma umożliwić udzielanie złożonych i skomplikowanych zamówień w szczególności związanych z projektami infrastrukturalnymi, technologiami teleinformatycznymi lub projektami opartymi na Partnerstwie Publiczno - Prywatnym.

Zasady prowadzenia postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego określono w art. 60a - 60e ustawy Prawo zamówień publicznych oraz w art. 87 ust. 1a tej ustawy.

Przepisy dotyczące zasad prowadzenia postępowania o udzielnie zamówienia publicznego w trybie dialogu konkurencyjnego zaimplementowano z dyrektyw regulujących system zamówień publicznych w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Procedura postępowania prowadzonego w trybie dialogu konkurencyjnego jest w dużej mierze zbliżona do procedury dotyczącej trybu negocjacji z ogłoszeniem. Zarówno w trybie negocjacji jak i w dialogu konkurencyjnym zamawiający po ogłoszeniu postępowania kwalifikuje wykonawców (na podstawie złożonego wniosku) do dalszego udziału w postępowaniu tj. do udziału w dialogu. Zasadniczym elementem wyróżniającym tryb dialogu konkurencyjnego jest znacznie szerszy zakres prowadzonego z wykonawcami dialogu niż możliwy zakres negocjacji prowadzonych z wykonawcami zaproszonymi do udziału w postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem.

W trakcie prowadzonego z zamawiającym dialogu wykonawcy powinni przedstawić możliwie szczegółowo proponowane rozwiązania realizacji zamówienia. Możliwe jest bowiem doprowadzenie do sytuacji w której zamawiający w zasadniczy sposób dokona zmian wyjściowych założeń dotyczących realizacji przedmiotu danego zamówienia, tak aby były one możliwie jak najbliższe koncepcji prezentowanej przez danego wykonawcę.

W trybie dialogu konkurencyjnego zamawiający ma znacznie szersze możliwości zmian w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia niż w przypadku prowadzenia postępowania w pozostałych trybach negocjacyjnych.

Zamawiający zobowiązany jest prowadzić dialog w sposób poufny zwłaszcza w zakresie koncepcji realizacji przedmiotu zamówienia przez poszczególnych wykonawców uczestniczących w postępowaniu.

Dialog jest prowadzony do momentu, gdy zamawiający stwierdzi, że jest w stanie określić rozwiązanie lub rozwiązania najbardziej spełniające jego potrzeby.

Kończąc dialog zamawiający zaprasza wykonawców do złożenia oferty. Wraz z zaproszeniem zamawiający przekazuje wykonawcom specyfikację istotnych warunków zamówienia. Ustawa Prawo zamówień publicznych nie zabrania prowadzenia kilku rund dialogu z poszczególnymi wykonawcami. Należy jednak przestrzegać zasady, iż wszelkie wymagania, wyjaśnienia i informacje, a także dokumenty związane z dialogiem są przekazywane wykonawcom na równych zasadach.

Istotnym elementem jaki występuje w procedurze udzielenia zamówienia publicznego w trybie dialogu konkurencyjnego jest możliwość wypłacenia nagród za rozwiązania stanowiące podstawę składanych ofert (art. 60c ust. 1 pkt. 2 Prawa zamówień publicznych). Decyzję o wypłacie nagród jak i określenie jej wysokości należy do kompetencji zamawiającego.

Ostatnia nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła rozwiązania, które powinny wpłynąć na zwiększenie zakresu stosowania analizowanego trybu. Przykładowo istotną zmianą jest wprowadzenie art. 87 ust. 1a, na podstawie którego w postępowaniu prowadzonym w trybie dialogu konkurencyjnego w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców sprecyzowania i dopracowania treści ofert oraz przedstawienia informacji dodatkowych, z tym że niedopuszczalne jest dokonywanie istotnych zmian w treści ofert oraz zmian wymagań zawartych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wskazany przepis powinien umożliwić dokładne poznanie rozwiązań zawartych w złożonych ofertach co ma szczególne znaczenie przy skomplikowanym przedmiocie zamówienia.

Wydaje się, że w najbliższych miesiącach powinna zdecydowanie wzrosnąć ilość postępowań o zamówienie publiczne prowadzonych w analizowanym trybie ponieważ zaczną się procedury wyłaniania wykonawców zadań związanych z Euro 2012, które to są w znacznej liczbie skomplikowane i złożone zarówno co do przedmiotu jak i zasad finansowania.

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164 poz. 1163 z późn. zm.)