Partnerzy serwisu:
Jedną z podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych jest wyrażona w art. 8 ust. 1 zasada jawności na podstawie której wykonawcy mają możliwość uzyskania szeregu informacji związanych z przebiegiem procedury wyboru najkorzystniejszej oferty.

Zasada jawności obejmuje szereg działań nałożonych przez ustawę Prawo zamówień publicznych na zamawiającego. Przejawem zasady jawności są między innymi przepisy ustawy wyrażone w:

- art. 86 ust. 2 - jawność otwarcia ofert,

- art. 96 ust. 3 - jawność protokołu z postępowania,

- art. 139 ust. 3 - jawność umowy o zamówienie publiczne,

- art. 92 ust. 1 - jawność wyniku przetargu.

Nowelizacja z 13 kwietnia 2007 r. wprowadzona ustawą o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r. Nr 82 poz. 560) dokonała między innymi zmian w zakresie jawności postępowania poprzez poszerzenie katalogu informacji o wynikach postępowania, które zamawiający zobowiązany jest przekazać wykonawcom.

Poszerzenie zakresu informacji o wynikach przetargu.

W obowiązującym do 11 czerwca 2007 r. stanie prawnym niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający zobowiązany był do zawiadomienia wykonawców, którzy złożyli oferty o wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę (firmę) i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano, i uzasadnienie jej wyboru.

Nowelizacja przepisów Prawa zamówień publicznych dokonała modyfikacji w treści art. 92 ust. 1 pkt. 1, który obecnie po za wyżej wskazanym katalogiem informacji obliguje zamawiającego również do przekazania listy wszystkich firm które złożyły oferty (z podaniem ich nazw, siedzib i adresów) oraz streszczeniem oceny i porównaniem złożonych ofert zawierającym punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny i łączną punktację.

Wyżej wskazane informacje zamawiający zobowiązany jest zamieścić również na stronie internetowej oraz tablicy ogłoszeń w swojej siedzibie. Konsekwencją nowego brzmienia art. 92 ust. 1 pkt. 1 PZP jest poszerzenie katalogu informacji przekazywanych wykonawcom, co ma wpłynąć na zwiększenie jawności postępowania o zamówienie publiczne.

Warto zauważyć, iż zamawiający jest obecnie zobowiązany do przekazania nie tylko adresu wykonawców ale i ich siedzib. Utrzymano również obowiązek przekazywania informacji o wykonawcach wykluczonych z udziału w postępowaniu oraz ofertach odrzuconych - każdorazowo należy w takim przypadku podać uzasadnienie faktyczne i prawne (art. 92 ust. 1 pkt. 2 i pkt. 3 PZP).

Nowelizacja ustawy PZP rozszerzyła nie tylko katalog danych jakie muszą się znaleźć w informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty ale również jej adresatów. Zgodnie ze znowelizowaną treścią art. 92 ust. 2 PZP, w przypadku gdy wartość zamówienia na roboty budowlane przekracza 20 mln a dla dostaw lub usług będzie większa niż 10 mln zamawiający zobowiązany jest poinformować o wyborze najkorzystniejszej oferty nie tylko wykonawców którzy złożyli oferty ale również Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz (co jest nowością) Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Jawność wartości szacunkowej zamówienia.

Dokonując zmian w katalogu informacji jakie otrzymują wykonawcy po wyborze najkorzystniejszej oferty ustawodawca nadal utrzymał zasadę, ograniczenia jawności w odniesieniu do wartości szacunkowej zamówienia.

Zgodnie z aktualnie obowiązującym stanem prawnym zamawiający nie ma obowiązku ujawnienia przed otwarciem złożonych ofert wartości szacunkowej zamówienia lub kwoty jaką zamierza przeznaczyć na jego realizację.

Wnioski wykonawców przesłane do zamawiającego w sprawie podania wartości szacunkowej zamówienia przed otwarciem złożonych ofert nie muszą być pozytywnie rozpatrywane.

Stosownie bowiem do treści Protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (w zależności od wartości zamówienia - druk ZP-1 lub ZP-2), który został wprowadzony do systemu zamówień publicznych Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. z 2006 r. Nr 87 poz. 606) wartość szacunkową zamówienia można podać po otwarciu ofert - nie ma obowiązku aby była upubliczniona wcześniej. Warto również pamiętać, że wartość szacunkowa zamówienia ustalona jest w kwocie netto, zaś kwotę jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia, podawaną zgodnie z art. 86 ust. 3 bezpośrednio przed otwarciem ofert, podaje się wyrażoną w wartościach brutto.