Ze względu na zmiany przepisów artykuł jest nieaktualny Sprawdź najnowsze zmiany w Prawie zamówień publicznych
Przewidziana w ustawie Prawo zamówień publicznych procedura konkursu powinna być przez zamawiających stosowana w szczególności gdy przedmiotem zamówienia jest:
- opracowanie projekt architektoniczno - budowlanego nowo projektowanych obiektów użyteczności publicznej takich jak np. szkoły, baseny, muzea, itp.,
- opracowanie wszelkiego rodzaju obiektów upamiętniających szczególne wydażenia np. pomniki, rzeźby, godła itp.,
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa ,,Karwiny" ogłasza przetarg nieograniczony na: Remont balkonów w budynku nr 6 klatka D przy ul. Baczyńskiego
Ogłoszenie premium 3 dni do końca12.05.2025
GDYNIA, Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych oraz remont pomieszczeń wiaty śmietnikowej
Ogłoszenie premium 10 dni do końca19.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
- stworzenie nowych witryn internetowych - przedmiotem konkursu może wówczas być projekt graficzny strony internetowej,
- opracowanie stałych ekspozycji muzealnych, gdzie uczestnicy konkursu opracowują koncepcje stałej wystawy,
- koncepcje urbanistyczne danego obszaru miasta.
Sąd konkursowy
Realizując dyspozycję wynikającą z art. 112 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych kierownik zamawiającego zobowiązany jest powołać Sąd konkursowy, który realizuje zadania zbliżone do zadań komisji przetargowej funkcjonującej przy prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Powołując skład sądu konkursowego kierownik zamawiającego musi pamiętać o dyspozycji wynikającej z art. 112 ust. 5 Prawa zamówień publicznych zgodnie z którą członkami sądu konkursowego są wyłącznie osoby posiadające kwalifikacje umożliwiające ocenę zgłoszonych prac konkursowych, z tym że jeżeli przepisy szczególne wymagają posiadania uprawnień do opracowania pracy konkursowej, co najmniej 1/3 członków sądu konkursowego, w tym jego przewodniczący, muszą posiadać wymagane uprawnienia.
Powyższe powoduje, że zamawiający nie powinien ustalać stałego składu sądu konkursowego, jak jest to praktykowane w odniesieniu do komisji przetargowych.
Powołując sąd konkursowy zamawiający powinien określić regulamin jego funkcjonowania. Ustalone przez kierownika zamawiającego zasady organizacji, składu i trybu pracy sądu konkursowego mogą być wprowadzone w formie stałego zarządzenia obowiązującego w przypadku wszystkich ogłaszanych w danej jednostce konkursów. W mojej ocenie bardziej racjonalnym rozwiązaniem wydaje się jednak ustalanie zasad organizacji, składu i trybu pracy odrębnie dla każdego z powoływanych przez kierownika zamawiającego sądów konkursowych.
Korzyści z organizacji konkursu
Ustawa Prawo zamówień publicznych nie nakazuje zamawiającemu organizacji konkursu. Decyzja o skorzystaniu z tej formy wyboru najlepszej pracy konkursowej zależy od zamawiającego. W mojej ocenie przeprowadzenie procedury konkursu jest szczególnie korzystne dla zamawiającego gdy przedmiotem pracy konkursowej jest opracowanie z zakresu architektoniczno - budowlanego.
Jedną z korzyści organizacji konkursu jest swobodna możliwość ustalenia kryteriów oceny złożonych prac konkursowych. Ustawa Prawo zamówień publicznych ogranicza zamawiającemu swobodę ustalania kryteriów oceny złożonych ofert. Natomiast w odniesieniu do procedury konkursu ograniczenie co do ustalania kryteriów uznaniowych praktycznie nie występuje. Nie ma również obowiązku ustalania kryterium cenowego. Możliwe jest zatem swobodne dokonywanie oceny złożonych prac konkursowych wyłącznie w odniesieniu do ich merytorycznej wartości.
Organizując konkurs zamawiający ma również znacznie większą, w porównaniu z procedurami przetargowymi, swobodę w opisie przedmiotu konkursu.
Istotną zaletą procedury konkursowej jest również wyłączenie prawa do wnoszenia środków protestacyjno - odwoławczych w zakresie rozstrzygnięć podjętych przez sąd konkursowy, co do oceny złożonych prac konkursowych oraz wyboru najlepszej pracy konkursowej.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz 1163 z późn. zm.).