Partnerzy serwisu:
Kryteria określone przez Zamawiającego powinny być jasne dla uczestników postępowania. W przeciwnym razie zamawiającemu grozi unieważnienie postępowania przetargowego w oparciu o przesłankę zawartą art. 93 ust. 1 pkt.7 ustawy. Stanowisko to potwierdza m. in. wyrok Zespołu Arbitrów (dalej ?ZA?) (sygn. akt: UZP/ZO/0-1118/05). Każde kryterium powinno być szczegółowo opisane, zamawiający musi jasno określić, za co będzie przyznawał punkty (sygn. akt: UZP/ZO/0-2376/04). Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt.13 kryteria oceny ofert powinny się znaleźć w siwz. niedopuszczalnym jest odsyłanie wykonawców do regulaminów pracy komisji czy innych dokumentów, w których miałyby zostać określone owe kryteria. To powoduje, że procedura jest nieważna.

Ze względu na zmiany przepisów artykuł jest nieaktualny Sprawdź najnowsze zmiany w Prawie zamówień publicznych

Zamawiający powinien zwrócić uwagę, by kryteria wskazane w ogłoszeniu były takie same jak w specyfikacji. Niezgodność pomiędzy tymi dwoma dokumentami w zakresie kryteriów uniemożliwia dalsze prowadzenie procedury przetargowej. W takiej sytuacji należy je natychmiast unieważnić, ponieważ jest ono obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy (art. 93 ust. 1 pkt.7 ).

Zamawiający musi podać wzór, jakim będzie się posługiwał przy zastosowaniu danego kryterium. Częsty błąd to brak wzoru w sytuacji, kiedy jedynym kryterium jest cena. Takie działanie jest niezgodne z ustawą. Nie przewiduje ona wyjątku od zasady w tej kwestii - wzór musi zawsze znaleźć się w SIWZ.

Zamawiający musi pamiętać, że kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. (art. 91 ust.3 ustawy) (sygn. akt: UZP/ZO/0-2491/05) Kryteria powinny odnosić się wyłącznie do przedmiotu zamówienia. Jedyny wyjątek od tej reguły zapisany został w art. 5 upzp. Zamawiający w szczególnych przypadkach zmieniają kryteria w trakcie procedury przetargowej, tłumacząc się także względami obiektywnymi, sytuacją, której nie byli w stanie przewidzieć i dobrem społecznym. O ile termin wykonania może stanowić jedno z kryteriów o tyle zmiana kryteriów po ogłoszeniu przetargu jest niedopuszczalna. Jakakolwiek modyfikacja w trakcie przetargu raz podanych w siwz kryteriów oceny ofert jest zabroniona. Wniosek ten wynika wprost, z art. 91 ust. 1 ustawy. Zamawiający może dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty wyłącznie na podstawie kryteriów określonych w siwz. Jeżeli postąpi inaczej takie postępowanie jest obarczone wadą i powinno zostać unieważnione.

(zob. sygn. akt: UZP/ZO/0-1593/06).