Artyści chcą w Warszawie przywrócić Święto Głupców. Nie tylko oni. Spółki, które starają się o kontrakt na budowę mostu Północnego, zadają coraz bardziej idiotyczne pytania, by zyskać na czasie i lepiej przygotować swoje oferty. Oto kilka przykładów: "Czy w trakcie rozbiórki domów wewnątrz mogą znajdować się ludzie?", "Czy w trakcie rozbiórki garażu w środku mogą być samochody?", "Czy wiaty przystankowe muszą być w jednym kolorze?".
Autor durnych pytań anonimowy
W przetargu na most Północny startuje dziesięć firm i konsorcjów walczących o to zlecenie, które może być warte grubo ponad miliard złotych. Trudno o lepszy kontrakt w czasach kryzysu. Tylko wciąż nikt nie może go podpisać. Właśnie z powodu zgłaszania pytań już po raz trzeci trzeba było przesunąć termin otwarcia ofert na budowę przeprawy. Firmy zadały ich blisko 1,5 tys., co opóźniło przetarg o półtora miesiąca.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie remontu ścianek i daszków przy wejściach do klatek schodowych
Ogłoszenie premium 24 dni do końca27.05.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 23 dni do końca26.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Które spółki zadają najbardziej absurdalne pytania? Chcieliśmy to sprawdzić i zmusić szefów do odpowiedzi, dlaczego w taki sposób opóźniają realizację kluczowej inwestycji dla warszawiaków, a zwłaszcza mieszkańców Białołęki.
Drogowcy twierdzą, że nie mogą tego ujawnić, bo zabrania im prawo. - My tylko pytamy o konkretne kwestie - zarzeka się Dariusz Słotwiński, szef firmy Strabag, która startuje w przetargu na most. Twierdzi jednak, że firmy muszą pytać, bo dokumentacja projektowa i przetargowa jest niekompletna.
Do zadawania głupich pytań nie chce się też przyznać Mostostal Warszawa. - Projekty rzeczywiście są wybrakowane. Wiele kwestii trzeba dodatkowo wyjaśnić - przekonuje Agnieszka Kuźma-Filipek z biura prasowego Mostostalu.
Inwestycje sparaliżowane przez firmy
Blisko 700 pytań opóźnia także przebudowę peronów na Dworcu Gdańskim, gdzie ma także powstać tunel na stację metra i na Żoliborz. W tym przypadku termin otwarcia ofert przesuwano już dwukrotnie, a cześć zadawanych pytań też była zupełnie niepoważna.
Wielokrotną możliwość ich zadawania, i to na cztery dni przed terminem otwarcia kopert, krytykuje szef komisji infrastruktury Rady Warszawy Dariusz Klimaszewski. - To kompletnie paraliżuje inwestycje. Pytania powinny być przyjmowane najwyżej dwa tygodnie przed ujawnieniem ofert. I to tylko raz - zaznacza i przypomina, że prawo zamówień publicznych nowelizowano wielokrotnie, ostatni raz na jesieni.
Możliwość zadawania pytań tuż przed otwarciem kopert broni jednak Urząd Zamówień Publicznych. - Te pytania pozwalają rozwiać niejasne zapisy specyfikacji przetargowej. Dzięki temu można uniknąć sytuacji, w której złożona zostanie nieprawidłowa oferta. To groziłoby znacznie większymi opóźnieniami przetargu - twierdzi Anita Wichniak-Olczak, rzecznik UZP. Dodaje, że trudno byłoby podzielić pytania na absurdalne i konkretne.
Poseł broni takiego prawa
Według wiceszefa sejmowej komisji infrastruktury Janusza Piechocińskiego kolejne poprawianie prawa zamówień publicznych w celu eliminacji głupich pytań nie ma sensu. - Firmy, które chcą lepiej przygotować oferty, zawsze znajdą sposób, by zablokować przetarg - jak nie idiotycznymi pytaniami, to protestami. Prawo pozwala jednak szefowi Urzędu Zamówień Publicznych interweniować w określonych przypadkach i przyspieszyć przetarg - twierdzi Piechociński.
Kolejny termin składania ofert na most Północny wyznaczono na 10 lutego. Czy będzie już ostateczny? - Na to liczymy. Dobrą wróżbą może być to, że pytań jest coraz mniej. Na wszystkie już odpowiedzieliśmy. Na głupie też. Następnych do dziś nie ma - mówi Agata Choińska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Kolejne opóźnienia z mostem stawiają pod znakiem zapytania deklarowany termin oddania przeprawy. Trudno będzie ją ukończyć przed końcem 2011 roku.
Sprawdź najlepszy rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Warszawie
-
Remont dworca odchudzony, a i tak za drogi
AktualnościOd ponad pół roku kolejarze przekładali remont Dworca Gdańskiego. Zamiast czterech peronów odnowią tylko dwa. We wtorek okazało się, że i na to brakuje im pieniędzy -
Dworzec Gdański - następna kolejowa prowizorka
AktualnościNastępna kolejowa prowizorka w Warszawie, którą PKP usprawiedliwiają kryzysem: bez zadaszeń i z okrojoną liczbą peronów oraz schodów do przejścia podziemnego - tak za rok będzie wyglądać Dworzec Gdański przebudowany za 129 mln zł. -
Remontowe cięcia na dworcach
AktualnościIm bliżej Euro 2012, tym bardziej topnieją plany remontowe kolejarzy. Czy zdążymy przed mistrzostwami ucywilizować dworce Wschodni, Centralny i Zachodni? -
"Dz": Dworce jak centra handlowe?
Archiwum"Dziennik" pisze, że PKP chce, by dworce kolejowe przestały kojarzyć się z brudem i smrodem i zaczęły przypominać luksusowe centra handlowe. Firma wygania z nich wszystkich przedsiębiorców, których działalność źle wpływa na wizerunek kolei.