Artyści chcą w Warszawie przywrócić Święto Głupców. Nie tylko oni. Spółki, które starają się o kontrakt na budowę mostu Północnego, zadają coraz bardziej idiotyczne pytania, by zyskać na czasie i lepiej przygotować swoje oferty. Oto kilka przykładów: "Czy w trakcie rozbiórki domów wewnątrz mogą znajdować się ludzie?", "Czy w trakcie rozbiórki garażu w środku mogą być samochody?", "Czy wiaty przystankowe muszą być w jednym kolorze?".
Autor durnych pytań anonimowy
W przetargu na most Północny startuje dziesięć firm i konsorcjów walczących o to zlecenie, które może być warte grubo ponad miliard złotych. Trudno o lepszy kontrakt w czasach kryzysu. Tylko wciąż nikt nie może go podpisać. Właśnie z powodu zgłaszania pytań już po raz trzeci trzeba było przesunąć termin otwarcia ofert na budowę przeprawy. Firmy zadały ich blisko 1,5 tys., co opóźniło przetarg o półtora miesiąca.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Szczecińska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłasza przetarg nieograniczony na remont chodników i dojść do klatek znajdujących się na terenie osiedli SSM
Ogłoszenie premium 20 dni do końca21.07.2025
SZCZECIN, Zachodniopomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych
Ogłoszenie premium 21 dni do końca22.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Które spółki zadają najbardziej absurdalne pytania? Chcieliśmy to sprawdzić i zmusić szefów do odpowiedzi, dlaczego w taki sposób opóźniają realizację kluczowej inwestycji dla warszawiaków, a zwłaszcza mieszkańców Białołęki.
Drogowcy twierdzą, że nie mogą tego ujawnić, bo zabrania im prawo. - My tylko pytamy o konkretne kwestie - zarzeka się Dariusz Słotwiński, szef firmy Strabag, która startuje w przetargu na most. Twierdzi jednak, że firmy muszą pytać, bo dokumentacja projektowa i przetargowa jest niekompletna.
Do zadawania głupich pytań nie chce się też przyznać Mostostal Warszawa. - Projekty rzeczywiście są wybrakowane. Wiele kwestii trzeba dodatkowo wyjaśnić - przekonuje Agnieszka Kuźma-Filipek z biura prasowego Mostostalu.
Inwestycje sparaliżowane przez firmy
Blisko 700 pytań opóźnia także przebudowę peronów na Dworcu Gdańskim, gdzie ma także powstać tunel na stację metra i na Żoliborz. W tym przypadku termin otwarcia ofert przesuwano już dwukrotnie, a cześć zadawanych pytań też była zupełnie niepoważna.
Wielokrotną możliwość ich zadawania, i to na cztery dni przed terminem otwarcia kopert, krytykuje szef komisji infrastruktury Rady Warszawy Dariusz Klimaszewski. - To kompletnie paraliżuje inwestycje. Pytania powinny być przyjmowane najwyżej dwa tygodnie przed ujawnieniem ofert. I to tylko raz - zaznacza i przypomina, że prawo zamówień publicznych nowelizowano wielokrotnie, ostatni raz na jesieni.
Możliwość zadawania pytań tuż przed otwarciem kopert broni jednak Urząd Zamówień Publicznych. - Te pytania pozwalają rozwiać niejasne zapisy specyfikacji przetargowej. Dzięki temu można uniknąć sytuacji, w której złożona zostanie nieprawidłowa oferta. To groziłoby znacznie większymi opóźnieniami przetargu - twierdzi Anita Wichniak-Olczak, rzecznik UZP. Dodaje, że trudno byłoby podzielić pytania na absurdalne i konkretne.
Poseł broni takiego prawa
Według wiceszefa sejmowej komisji infrastruktury Janusza Piechocińskiego kolejne poprawianie prawa zamówień publicznych w celu eliminacji głupich pytań nie ma sensu. - Firmy, które chcą lepiej przygotować oferty, zawsze znajdą sposób, by zablokować przetarg - jak nie idiotycznymi pytaniami, to protestami. Prawo pozwala jednak szefowi Urzędu Zamówień Publicznych interweniować w określonych przypadkach i przyspieszyć przetarg - twierdzi Piechociński.
Kolejny termin składania ofert na most Północny wyznaczono na 10 lutego. Czy będzie już ostateczny? - Na to liczymy. Dobrą wróżbą może być to, że pytań jest coraz mniej. Na wszystkie już odpowiedzieliśmy. Na głupie też. Następnych do dziś nie ma - mówi Agata Choińska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Kolejne opóźnienia z mostem stawiają pod znakiem zapytania deklarowany termin oddania przeprawy. Trudno będzie ją ukończyć przed końcem 2011 roku.
Sprawdź najlepszy rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Warszawie
-
Remont dworca odchudzony, a i tak za drogi
AktualnościOd ponad pół roku kolejarze przekładali remont Dworca Gdańskiego. Zamiast czterech peronów odnowią tylko dwa. We wtorek okazało się, że i na to brakuje im pieniędzy -
Dworzec Gdański - następna kolejowa prowizorka
AktualnościNastępna kolejowa prowizorka w Warszawie, którą PKP usprawiedliwiają kryzysem: bez zadaszeń i z okrojoną liczbą peronów oraz schodów do przejścia podziemnego - tak za rok będzie wyglądać Dworzec Gdański przebudowany za 129 mln zł. -
Remontowe cięcia na dworcach
AktualnościIm bliżej Euro 2012, tym bardziej topnieją plany remontowe kolejarzy. Czy zdążymy przed mistrzostwami ucywilizować dworce Wschodni, Centralny i Zachodni? -
"Dz": Dworce jak centra handlowe?
Archiwum"Dziennik" pisze, że PKP chce, by dworce kolejowe przestały kojarzyć się z brudem i smrodem i zaczęły przypominać luksusowe centra handlowe. Firma wygania z nich wszystkich przedsiębiorców, których działalność źle wpływa na wizerunek kolei.