Partnerzy serwisu:
Coraz bliżej finału w rekordowym przetargu na dostawę 186 niskopodłogowych tramwajów dla Warszawy. Największe szanse na wygraną ma bydgoska Pesa, której wagony już znamy. Teraz proponuje ich nowocześniejszą wersję.

Przeczytaj także blog autora tego artykułu

O największy kontrakt w Europie rywalizują cztery firmy. Oferty zachodnich konkurentów Pesy są ponaddwukrotnie droższe. - Różnica w cenach jest szokująca - komentował tuż po otwarciu ofert Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich.

Za 186 niskopodłogowców bydgoska Pesa chce dostać niecałe 1,5 mld zł. Czyli o 300 mln zł mniej od zakładanego kosztorysu. O wiele więcej żądają konkurenci - firma Alstom Konstal z Chorzowa startująca w konsorcjum ze swoją francuską spółką-matką - 2 mld 860 mln zł, a szwajcarsko-niemiecki Stadler - aż 3 mld 730 mln zł. W przetargu wystartowało jeszcze włosko-polskie konsorcjum Ansaldo Breda i Newag (1,9 mld zł według kursu walut z wczorajszego popołudnia). Jednak jego ofertę komisja przetargowa najprawdopodobniej odrzuci - cena została wyrażona w euro, a Tramwaje Warszawskie wymagały określenia jej w złotówkach.

Jest już niemal pewne, że to bydgoska firma wygra przetarg. Według Jerzego Koryckiego, szefa działu marketingu Pesy, nowe tramwaje będą unowocześnioną wersją jeżdżących od półtora roku po Warszawie wagonów typu 120N. Mają być o półtora metra krótsze (30,5 m), zmieni się nieco ich wygląd zewnętrzny, m.in. przód. W środku przybędzie miejsca dla stojących pasażerów, bo zamiast podwójnych siedzeń w jednym rzędzie zmieści się tylko jedno - tak jak w starych tramwajach.

Nowe tramwaje zastąpią ponad 300 najstarszych wagonów - głównie typu 13N (zaokrąglonych) z lat 60. Po zakończeniu dostaw ponad połowa składów będzie mieć niską podłogę. Teraz ma ją tylko 10 proc. tramwajów.

Urzędnicy liczą, że pierwsze niskopodłogowce dotrą do Warszawy we wrześniu 2010 r. Przed Euro 2012 do stolicy dotarłaby setka wagonów, a wszystkie - do końca 2013. Ten harmonogram legnie jednak w gruzach, jeśli wybór dostawcy będzie się opóźniał, a tak się działo do tej pory. Przetarg ogłoszono w sierpniu zeszłego roku. Z powodu pytań i protestów termin otwarcia ofert przesuwano dwukrotnie. Teraz pojawiła się nadzieja, że do rozstrzygnięcia dojdzie szybko. Sąd dość sprawnie rozpatrzył ostatni protest, który złożyła Pesa. Firma nie zgadzała się na start w przetargu konsorcjum Ansaldo Breda-Newag. Odwołanie zostało odrzucone. Jeśli nie będzie kolejnych protestów, umowa ze zwycięzcą może być podpisana na przełomie kwietnia i maja. Wagony zostaną kupione głównie z kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym i Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju.

Tramwaje firmy PESA już jeżdżą w Warszawie

Przeczytaj także: Jak przetrwać remont Trasy W-Z - poradnik

  • Pesa wygrała. Dostarczy 186 tramwajów

    Aktualności
    śmik
    Bydgoska PESA zwyciężyła w przetargu na dostawę 186 niskopodłogowych tramwajów. Pierwsze wagony dojadą do stolicy za półtora roku.
    Tramwaj bydgoskiej PESY
  • Szybszy remont na moście Śląsko-Dąbrowskim?

    Artykuły
    Krzysztof Śmietana
    Pasażerowie wyręczają urzędników i zostawiają sobie kartki o skróconej trasie tramwajów podczas remontu Trasy W-Z. Według wykonawcy prac są szanse na otwarcie mostu Śląsko-Dąbrowskiego przed terminem
  • Nowy tramwaj uratuje nas przed paraliżem

    Aktualności
    Jarosław Osowski
    Dwa wagony sczepione tyłem jeżdżą w tę i z powrotem, ale wsiadać można tylko do jednego z nich. To pomysł śląskiego konstruktora na przetrwanie wyjątkowo licznych w tym roku remontów w stolicy
  • Trasa przez Bemowo będzie przed terminem

    Aktualności
    Krzysztof Śmietana
    W szybkim tempie wyrastają kolejne wiadukty ekspresowej trasy S8 przecinającej Bemowo, jednej z największych dziś inwestycji drogowych w Polsce. I jednej z niewielu, na której zamiast opóźnień jest przyspieszenie