Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt.13 Zamawiający jest zobowiązany podać w siwz kryteria oceny ofert. Tezę te potwierdzają arbitrzy w wyroku z dnia 18 lipca 2006 r. (sygn. akt: UZP/ZO/0-1749/06). "Kryteria, na podstawie, których wybierana jest najkorzystniejsza oferta, muszą być zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Kryteria te nie mogą wynikać tylko z regulaminu prac komisji przetargowej." Brak kryteriów oceny ofert w siwz jest przesłanką do unieważnienia postępowania. Potwierdzeniem tej tezy jest Wyrok ZA z 1 lutego 2006 r. (sygn. akt: UZP/ZO/0-242/06.). Zamawiający powinien zwrócić uwagę, by kryteria wskazane w ogłoszeniu były takie same jak w specyfikacji. Niezgodność pomiędzy tymi dwoma dokumentami w zakresie kryteriów uniemożliwia dalsze prowadzenie procedury przetargowej.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza przetarg nieograniczony na: zakup i dostawę 41 komputerów z systemem operacyjnym
Ogłoszenie premium 22 dni do końca29.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych oraz montaż instalacji hydrantowej p.poż
Ogłoszenie premium 21 dni do końca28.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Burmistrz ogłosił przetarg na budowę kanalizacji deszczowej. W specyfikacji ustalił dwa kryteria oceny ofert: cena (waga 80%) i termin gwarancji (waga 20%). Po otwarciu ofert i analizie złożonych dokumentów komisja przetargowa stwierdziła, że wygrał oferent z wyższą ceną, ale dłuższym okresem gwarancji - 20 lat. Pozostali z oferentów zaproponowali 5-letni okres gwarancji na przedmiot zamówienia. Powyższy stan rzeczy spowodowany został niewłaściwym ustaleniem przez burmistrza proporcji pomiędzy kryteriami oceny ofert. Inaczej mówiąc, kryterium "gwarancja" otrzymało wagę 10% bez "ograniczeń czasowych." Ustalając termin gwarancji należy podać, iż jego waga wynosi, np. 10% ale maksymalna liczba punktów, którą można otrzymać dotyczy okresu np. 5 lat.
Dokonując wyboru najkorzystniejszej oferty i ustalając kryteria zamawiający musi pamiętać, że kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. (art. 91 ust.3 ustawy) Potwierdzeniem tej tezy jest Wyrok ZA z dnia 12 września 2005 r. (sygn. akt: UZP/ZO/0-2491/05) gdzie czytamy "Zapis kryterium [ ], w którym Zamawiający zamierzał przyznać punkty za jakość techniczną i funkcjonalną proponowanych rozwiązań oraz doświadczenie Oferenta, odnosi się w sposób niedopuszczalny do właściwości Wykonawcy. Przez co Zamawiający narusza przepisy art. 91 ust. 2 i 3 ustawy."
-
Błędy w zapytaniu o cenę
Zamówienia publiczneZamawiający może udzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych. Pojęcie ?ustalone standardy jakościowe? oznacza takie dostawy lub usługi, które są w pełni porównywalne a jedynym kryterium, które je odróżnia to cena.