Partnerzy serwisu:

Pytanie  

Zwracam się z pytaniem dotyczącym rodzaju postępowania, tj. zamawiający musi ogłosić przetarg na remont części wygrodzenia wewnętrznego przy pawilonie mieszkalnym. Zakres prac ma polegać na demontażu siatki ostrzowej oraz drutu ostrzowego, czyszczeniu, odtłuszczaniu i odrdzewianiu słupków z profili, malowaniu ww. słupków oraz furtek, montażu linek naciągowych, montażu siatki stalowej zwykłej, montażu drutu ostrzowego itp. W związku z tym zadanie remontowe traktujemy jako usługi czy jako roboty budowlane? Czy postępowanie prowadzone jako roboty budowlane powinno mieć w tym przypadku PFU czy wystarczy szczegółowy opis zakresu prac i ilości niezbędnych materiałów do wymiany? 

Odpowiedź

Prace opisane w pytaniu należy zakwalifikować do robót budowlanych, dla których opis przedmiotu zamówienia opiera się o dokumentację projektową oraz specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych. 

Wyjaśnienie 

Zgodnie z ustawą Pzp gdy mówimy o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, określonych w załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE, w załączniku I do dyrektywy 2014/25/UE oraz objętych działem 45 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) (Dz.Urz. WE L 340 z 16.12.2002, str. 1, z późn. zm.6), lub obiektu budowlanego, a także realizację obiektu budowlanego za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego. Mieszczą się w tym katalogu prace związane z wykonywaniem robót budowlanych wykończeniowych, w tym np. tynkowanie, zakładanie stolarki, a także malowanie wnętrz i fasad budynków. 

Jednocześnie przepisy ustawy Pzp wskazują, że zamówienia na roboty budowlane opisuje się za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych. Natomiast w sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. 

Podstawa prawna 

Art. 103 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320). 

Justyna Andała-Sępkowska  – prawnik z wieloletnią praktyką w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego, autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych zamówieniom publicznym 

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl