Stosownie do zasad zawartych w art. 88 ust. 1 Prawa zamówień publicznych możliwe jest poprawienie omyłek rachunkowych polegających na błędnym pomnożeniu cen jednostkowych i liczby jednostek oraz błędnym zsumowaniu cen za poszczególne części zamówienia. Ponadto, zamawiający zobowiązani są przyjąć, w przypadku różnicy pomiędzy ceną podaną słownie, a ceną podaną liczbą, iż właściwą jest cena podana słownie.
W przypadku gdy cena realizacji zamówienia jest ceną ryczałtową, za poprawną należy przyjąć cenę ryczałtową bez względu na sposób jej obliczenia, a w razie gdyby podana cena nie odpowiadała sumie cen ryczałtowych, za prawidłowe uznaje się poszczególne ceny ryczałtowe.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych
Ogłoszenie premium 11 dni do końca29.12.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa zaprasza do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia na demontaż istniejących, dostawa i montaż nowych elektronicznych podzielników kosztów ogrzewania oraz wodomierzy
Ogłoszenie premium 17 dni do końca04.01.2026
INOWROCŁAW, Kujawsko - Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Dotychczasowa praktyka stosowania normy wyrażonej w art. 88 ust. 1 Prawa zamówień publicznych wykazała konieczność uzupełnienia obowiązującego katalogu możliwych sposobów poprawienia stwierdzonych omyłek rachunkowych.
Powodem nowelizacji wskazanego przepisu jest przede wszystkim brak możliwości poprawienia ceny brutto oferty, która została wyliczona w oparciu o źle obliczoną wartość netto realizacji zamówienia. W dotychczas obowiązującym stanie prawnym zamawiający nie mógł na podstawie art. 88 poprawiać błędów w wartości podatku VAT.
Ustawodawca do dotychczas obowiązujących regulacji zawartych w art. 88 dodał nowy ust. 2, zgodnie z którym zamawiający poprawiając omyłki rachunkowe, w zakresie wynikającym z art. 88 ust.1, uwzględnia konsekwencje rachunkowe dokonanych poprawek.
Zatem w przypadku gdy wykonawca błędnie wyliczy wartość netto realizacji zamówienia popełniając błąd w iloczynie ceny jednostkowej netto i ilości oferowanego asortymentu, zamawiający będzie mógł - a raczej będzie zobowiązany - dokonać poprawienia zaistniałej omyłki i w konsekwencji do zmiany ceny brutto oferty poprzez ustalenie wartości podatku VAT od prawidłowo ustalonej kwoty netto za realizację zamówienia publicznego.
Powyższa możliwość będzie dotyczyć postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych od 11 czerwca 2007 r. tj. od wejścia w życie ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r. Nr 82 poz. 560).
Nadal została utrzymana zasada, że wykonawcy mają prawo nie zgodzić się na dokonane przez zamawiającego poprawienia omyłek rachunkowych. Konsekwencją braku zgody na poprawienie omyłki rachunkowej jest odrzucenie oferty (art. 89 ust. 1 pkt. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych). Informację o dokonanych poprawkach w obliczeniu ceny zamawiający przesyła do wykonawcy, w którego ofercie dokonano poprawienia omyłki rachunkowej oraz do pozostałych wykonawców uczestniczących w postępowaniu. Wykonawcy mają prawo do wniesienia protestu na dokonane przez zamawiającego poprawki w obliczeniu ceny.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 164 poz. 1163 z późn. zm.)