Ze względu na zmiany przepisów artykuł jest nieaktualny Sprawdź najnowsze zmiany w Prawie zamówień publicznych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający może przekazać wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych zamówieniach do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich lub zamieścić je na swojej stronie internetowej w miejscu wyodrębnionym dla zamówień, czyli w tzw. Profilu nabywcy.
Jak sporządzać plan zamówień?
We wstępnym ogłoszeniu informacyjnym o planowanych zamówieniach muszą się znaleźć wszystkie roboty budowlane, których wartość szacunkowa jest równa lub przekracza kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Warszawski Rolno Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. ogłasza przetarg otwarty na realizację inwestycji polegającej na dostawie i wdrożeniu infrastruktury serwerowej, sieciowej i systemów bezpieczeństwa IT
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyczółek Grochowski" ogłasza przetarg nieograniczony na przegląd instalacji gazu oraz przegląd instalacji wentylacji grawitacyjnej oraz przebudowę drogi dojazdowej
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
W przypadku dostaw i usług wybór zamówienia do publikacji we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym jest bardziej złożony niż ma to miejsce przy zamówieniach na roboty budowlane. W przypadku dostaw zamawiający bierze pod uwagę tylko te zamówienia o wartości równej lub przekraczającej kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, których suma wartości w ramach grupy CPV przekracza wartość 750.000 Euro. W związku z tym, sporządzanie wstępnego ogłoszenia informacyjnego na dostawy składa się z następujących czynności:
Przygotowanie zestawienia dotyczącego zamówień na dostawy, których wartość szacunkowa jest równa lub przekracza kwoty odpowiednio 133.000 Euro lub 206.000 Euro
Z przyporządkowanych powyższym zamówieniom kodów CPV pozostawiane są 3 pierwsze cyfry, które zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2151/2003 z dnia 16 grudnia 2003 roku zmieniające rozporządzenie nr 2195/2002 w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień CPV, oznaczają poszczególne grupy zamówień.
Po zsumowaniu zamówień w ramach poszczególnych grup CPV, we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym o planowanych zamówieniach, zamieszczane są te grupy zamówień, których wartość przekroczyła 750.000 Euro.
Powyższe zamówienia należy zestawić zgodnie z formularzem ogłoszenia, pamiętając przy tym, aby zamieścić informację o wszystkich zamówieniach, których grupa podlega publikacji.
W przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi, obowiązkowi publikacji we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym o planowanych zamówieniach (o ile zamawiający decyduje się na sporządzanie takiego ogłoszenia), podlegają zamówienia o wartości równej lub przekraczającej kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, których suma wartości w ramach kategorii 1-16 określonej w załączniku nr 3 do Wspólnego Słownika Zamówień jest równa lub przekracza wartość 750.000 Euro. Sporządzanie wstępnego ogłoszenia informacyjnego na usługi składa się z tych samych czynności, co w przypadku dostaw, przy czym należy pamiętać, aby grupować analizowane zamówienia ze względu na rodzaj kategorii, do której należą.
Które zamówienia nie są ujęte w ogłoszeniu o planowanych zamówieniach?
Zgodnie z art. 13 ust. 3 Pzp wstępnego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach nie sporządza się dla usług, które zostały skatalogowane w art. 5 ust. 1 Pzp oraz dla zamówień, które będą prowadzone w trybie innym niż przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem lub dialog konkurencyjny. Oznacza to, że Zamawiający powinien podjąć decyzję o sposobie udzielania poszczególnych zamówień już na etapie sporządzania planu zamówień.
Gdzie publikować i jak przekazywać ogłoszenia?
Prawo zamówień publicznych przewiduje dwa sposoby upubliczniania informacji o planowanych zamówieniach:
Zamawiający może przekazać wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych zamówieniach Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich w celu publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 12 ust. 2 Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenia przekazuje się pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną oraz drogą elektroniczną zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie internetowej określonej w dyrektywie 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 roku w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.
Zamawiający zamieszcza wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych zamówieniach na swojej stronie internetowej w miejscu poświęconym zamówieniom publicznym, czyli "profilu nabywcy".
Uwaga!!! Jeżeli Zamawiający decyduje się na zamieszczanie ogłoszenia w "profilu nabywcy" musi publikację ogłoszenia w w/w miejscu poprzedzić przekazaniem ogłoszenia o profilu nabywcy Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Ogłoszenie to przekazuje się tylko drogą elektroniczną zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie internetowej określonej w wyżej wskazanej dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady. Ogłoszenie o profilu nabywcy przekazuje się tylko raz, przed publikacją wstępnego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach w profilu nabywcy.
Jakie są korzyści ze sporządzania planów zamówień?
Prawo zamówień publicznych przewiduje dla Zamawiających korzyści wynikające ze sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji i planach zamówień na dany rok. Zgodnie z art. 43 ust. 3, w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, Zamawiający może skrócić termin na składanie ofert o 11 dni. Możliwe to jest jedynie w przypadku, gdy wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych zamówieniach zostało podane do publicznej wiadomości nie później niż 52 dni przed przekazaniem ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
Oprócz korzyści przewidzianych ustawą, sporządzanie planów zamówień publicznych ma znaczenie dla zamawiającego także z innych powodów. Po pierwsze prawidłowe sporządzenie planu (w zakresie szerszym niż przewiduje ustawa) ma znaczenie organizacyjne - pozwala prawidłowo zaplanować pracę osób odpowiedzialnych za prowadzenie procedur o udzielenie zamówienia publicznego oraz znaczenie ekonomiczne - dzięki analizie wielkości zakupów Zamawiający może z powodzeniem wykorzystywać efekt skali ekonomicznej w celu osiągania korzystniejszych dla siebie warunków kontraktowania. Po drugie, przekazanie do publicznej informacji swoich planów, zamawiający dba w najwyższym stopniu o transparentność swoich działań budując tym samym swój pozytywny wizerunek w oczach potencjalnych wykonawców.
Podstawa prawna:
Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 roku w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2151/2003 z dnia 16 grudnia 2003 roku zmieniające rozporządzenie nr 2195/2002 w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień CPV (Dz. Urz. UE L 329 z 17.12.2003, str. 0001-0270)
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223 poz. 1655)