W ustawie Prawo zamówień publicznych określona została rola komisji przetargowej. Stosownie do postanowień art. 20 ust. 1 wskazanej ustawy, komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego powołanym do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne oraz do badania i oceny złożonych ofert. Dla ustalenia, czy główny księgowy może być powołany do składu komisji przetargowej istotne znaczenie ma norma zawarta w art. 18 ust. 1 Prawa zamówień publicznych. Zgodnie ze wskazanym przepisem za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego odpowiada kierownik zamawiającego. W związku z powyższym to na kierownika zamawiającego ustawodawca nałożył ciężar odpowiedzialności za zgodne z przepisami udzielenie zamówienia publicznego.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa "URSUS" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie prac remontowo-budowlanych
Ogłoszenie premium 23 dni do końca04.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych oraz montaż instalacji hydrantowej p.poż
Ogłoszenie premium 16 dni do końca28.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Za nadinterpretację uznać należy twierdzenie, iż na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm.), powołanie głównego księgowego na członka komisji przetargowej uniemożliwi dokonywanie wstępnych kontroli oraz czynności wskazanych w art. 45 ust. 1 pkt. 3 i pkt. 4 oraz ust. 6 tej ustawy. Stosownie do postanowień art. 45 ust. 1 ustawy o finansach publicznych głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:
- prowadzenia rachunkowości jednostki;
- wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Zatem kontrole o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt. 3 i pkt. 4 ustawy o finansach publicznych nie obejmują dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury udzielenia zamówienia publicznego.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że zarówno przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych jak i Ustawy o finansach publicznych nie zawierają zakazu udziału głównego księgowego jednostki w pracach komisji przetargowej.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 223 poz. 1655 z późn. zm),
- ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm.).