Ustawa Prawo zamówień publicznych ogranicza swobodę zamawiającego w stosowaniu kryterium cenowego jako jedynego elementu różnicującego złożone oferty[1]. Co do zasady waga kryterium cenowego nie może mieć większego znaczenia niż 60%.
Konsekwencją obowiązujących przepisów jest dramatyczne ograniczenie ceny jako jedynego kryterium oceny ofert.
Jak wskazano w opublikowanym przez Urząd Zamówień Publicznych raporcie z udzielonych w 2018 roku zamówień publicznych zamawiający w ponad 66% postępowań o udzielenie zamówienia publicznego ustalali dwa kryteria oceny ofert (dotyczy zamówień o wartości poniżej progów unijnych) a trzy kryteria oceny ofert ustalono w 28% postępowań.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wykonanie usług w zakresie sprzątania i obsługi budynków wraz z pielęgnacją terenów zielonych
Ogłoszenie premium 25 dni do końca14.05.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Zakup dwóch miniciągników
Ogłoszenie premium 2 dni do końca21.04.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
W przypadku zamówień których wartość przekraczała progi unijne – dwa kryteria oceny ofert ustalono w ok. 51% postępowań a trzy w ok. 35% udzielanych zamówień.
Najczęściej stosowane kryteria oceny ofert (poza ceną) w roku 2018 to:
- termin realizacji / czas dostawy
- gwarancja / rękojmia (termin)
- jakość / funkcjonalność / parametry techniczne.
Autor: Marek Okniński
[1] Patrz: art. 91 ust. 2a ustawy Prawo zamówień publicznych.