Pytanie
Wykonawca złożył ofertę na pierwotnym formularzu ofertowym. Formularz ofertowy był zmieniany w ten sposób, że wykonawca miał podać cenę zamówienia podstawowego w jednej kolumnie, a w drugiej cenę zamówienia według prawa opcji. Ocenie podlega cała cena tj. zamówienie podstawowe wraz z prawem opcji. Wykonawca złożył ofertę na formularzu pierwotnym, gdzie była podana łączna wartość zamówienia wraz z prawem opcji. Czy taki wykonawca podlega odrzuceniu, czy należy go wezwać do złożenia wyjaśnień? Mam wątpliwości, bo ocenie podlega cała cena i ten wykonawca uwzględnił w ofercie cenę podstawową wraz z prawem opcji tylko tego nie rozdzielił na kwotę podstawową i na kwotę z prawem opcji.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "BUDOWLANI" ogłasza przetarg ograniczony na wykonanie : Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym przy ulicy T.Boya-Żeleńskiego 4 w Bydgoszczy
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca11.12.2023
BYDGOSZCZ, Kujawsko - Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Suwałkach ogłasza przetarg nieograniczony na opracowanie dokumentacji projektowej na adaptację lokali użytkowych na lokale mieszkalne
Ogłoszenie premium 22 dni do końca01.01.2024
SUWAŁKI, Podlaskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Kwestia ta nie ma wpływu na kryterium oceny ofert, którym była cena łączna, a oferta nie podlega odrzuceniu.
Wyjaśnienie
Opcja jest możliwa do zastosowania, gdy zamawiający oprócz zakresu podstawowego zamówienia planuje jakieś dodatkowe elementy albo zamówienie więcej przedmiotu zamówienia, niż planuje w danym momencie. Jest to często plan na przyszłość, ale niekiedy decyzję o skorzystaniu z opcji zamawiający będzie podejmował już na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, po otwarciu ofert. Zwykle dzieje się tak, gdy powodem skorzystania z tego narzędzia jest obawa, czy zamawiającemu wystarczy środków finansowych na sfinansowanie zakresu podstawowego wraz z opcją.
Zdaniem UZP
Jak wskazuje w komentarzu do prawa opcji Urząd Zamówień Publicznych, warunki ustanowienia opcji, jej przedmiot i zakres leżą w gestii zamawiającego i nie doznają ograniczeń ze strony ustawodawcy. Różnorodność przedmiotów zamówień oraz uwarunkowań organizacyjnych ich udzielania nie pozwala bowiem na przyjęcie uniwersalnych rozwiązań. Rozwiązania te mają jedną cechę wspólną – uelastycznienie warunków realizacji zamówienia publicznego. Uelastycznienie to jest efektem kształtowania się potrzeb zamawiającego w toku realizacji zamówienia. Do jego uruchomienia nie jest wymagana zgoda wykonawcy.
Gdzie przewidzieć opcję?
Zgodnie z art. 441 ust. 1 ustawy Pzp, jeśli zamawiający przewiduje opcję musi przewidzieć opcję w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia w postaci zrozumiałych, precyzyjnych i jednoznacznych postanowień umownych, które łącznie spełniają następujące warunki: określają rodzaj i maksymalną wartość opcji; określają okoliczności skorzystania z opcji; nie modyfikują ogólnego charakteru umowy. Zamawiający musiał więc w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia podać wartość opcji, wobec czego, jeśli w formularzu ofertowym podana została cena całkowita, zawierająca cenę za zakres podstawowy oraz cenę opcji, to można z niej matematycznie obliczyć cenę, za zakres podstawowy.
W tym zakresie, zamawiający powinien, korzystając z art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp dokonać poprawienia, tzw. innej omyłki w ofercie wykonawcy, obliczając cenę za zakres podstawowy i niezwłocznie informując o tym wykonawcę.
Kwestia ta nie ma wpływu na kryterium oceny ofert, którym była cena łączna.
Podstawa prawna
Art. 223 ust. 2 pkt 3), art. 441 ust. 1 ustawy z 11.09.2019 r., Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022, poz. 1710).
Marzena Kopacka-Biculewicz - prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, autor licznych publikacji i opinii z dziedziny zamówień publicznych, szkoleniowiec, wykładowca akademicki, pracownik kadry kierowniczej państwowej uczelni wyższej
-
Podział zamówienia na części przez kilku zamawiających - jak uniknąć progu 130 tys. zł i stosowania ustawy PZP?
Zamówienia publicznePodmioty kwalifikowane jako odrębni zamawiający, nie są zobowiązane do łącznego szacowania wartości zamówień tożsamych, nawet jeżeli ich realizacja służy osiągnięciu wspólnego celu. -
Zamawiający może odstąpić od wyjaśnienia rażąco niskiej ceny
Zamówienia publiczneKatalog sytuacji uprawniających do rezygnacji z wezwania do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny na podstawie art. 224 ust. 2 pkt. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych ma charakter otwarty. -
Ile komornik może zabrać z emerytury w 2023 roku?
Zamówienia publiczneRosnące zobowiązania czy niespłacane długi mogą doprowadzić do zajęcia komorniczego konta bankowego. Czy komornik ma prawo zająć także emeryturę? Dowiecie się tego z poniższego artykułu.