Zamawiający może wyznaczyć termin krótszy niż wskazany powyżej nie krótszy jednak niż 15 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, między innymi gdy zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia i skrócenie terminu składania ofert jest uzasadnione.
Intencją ustawodawcy przy wprowadzeniu ww. możliwości, było objęcie jego dyspozycją szerokiego katalogu przypadków, w których możliwym będzie skrócenie terminu składania ofert – w tym również przypadków, które zamawiający mógł przewidzieć lub które wynikają
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wykonanie usług w zakresie sprzątania i obsługi budynku wraz z pielęgnacją terenów zielonych
Ogłoszenie premium 20 dni do końca06.10.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na usunięcie przyczyn zawilgocenia ścian i zalewania piwnic w budynku mieszkalnym
Ogłoszenie premium 10 dni do końca26.09.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
z przyczyn, za które odpowiada zamawiający. Potwierdzenie powyższego znajduje się
w Dyrektywie 2014/24/UE (Dz.Urz.UE.L Nr 94, str. 65), która w motywie 46 wskazuje, że: „Instytucje zamawiające powinny mieć możliwość skrócenia niektórych terminów mających zastosowanie w procedurze otwartej i ograniczonej oraz w procedurach konkurencyjnych z negocjacjami, w przypadkach gdy dane terminy byłyby niewykonalne ze względu na pilną konieczność, która powinna zostać należycie uzasadniona przez instytucję zamawiającą. Należy doprecyzować, że nie musi to być wyjątkowo pilna konieczność spowodowana okolicznościami, których instytucja zamawiająca nie może przewidzieć i których nie można jej przypisać."
W konsekwencji w obowiązującym stanie prawnym zamawiający ma znaczną swobodę w podejmowaniu decyzji o skróceniu 35 dniowego terminu składania ofert do dni 15, co może mieć istotne znaczenie np. w ostatnich tygodniach roku.
Konieczne uzasadnienie skrócenia terminu składania ofert.
Każdorazowo jednak w dokumentach zamówienia – np. w protokole z postępowania – musi znaleźć się uzasadnienie wykazujące, że w konkretnej sytuacji zaistniała uzasadniona, pilna potrzeba udzielenia zamówienia z wykorzystaniem uprawnienia określonego w art. 138 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Pilna potrzeba udzielenia zamówienia powinna być uzasadniona obiektywnymi okolicznościami, nie zaś subiektywnym poczuciem pilności zamawiającego.
-
Odrzucenie oferty w której brakuje wymaganych danych - analiza przypadku
Zamówienia publiczneArt. 226 ust. 1 Pzp zawiera katalog przesłanek odrzucenia oferty. -
W jaki sposób wyznaczyć termin negocjacji? Terminy negocjacji w postępowaniu zamówień publicznych
Zamówienia publiczneBrak jest w przepisach Pzp regulacji odnoszącej się do terminu wyznaczenia negocjacji w trybie zamówienia z wolnej oraz trybie podstawowym z możliwością negocjacji. -
Zamówienie z wolnej ręki na małe roboty budowlane - czy można skorzystać z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp?
Zamówienia publiczneW odniesieniu do planowanego udzielenia zamówienia na roboty budowlane o wartości poniżej 50 tys. zł netto Zamawiający nie ma obowiązku stosowania przepisów ustawy Pzp.