Partnerzy serwisu:
Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.) przewiduje możliwość wnoszenia przez wykonawców niezadowolonych z decyzji podjętych przez zamawiającego w postępowaniu o zamówienie publiczne odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).

Procedury odwoławcze określone zostały w Dziale IX ustawy Pzp. Zgodnie z art. 513 ustawy Pzp odwołanie przysługuje na: 

  1. niezgodną z przepisami ustawy czynność zamawiającego, podjętą w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy ramowej, dynamicznym systemie zakupów, systemie kwalifikowania wykonawców lub konkursie, w tym na projektowane postanowienie umowy; 
  2. zaniechanie czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy ramowej, dynamicznym systemie zakupów, systemie kwalifikowania wykonawców lub konkursie, do której zamawiający był obowiązany na podstawie ustawy; 
  3. zaniechanie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub zorganizowania konkursu na podstawie ustawy, mimo że zamawiający był do tego obowiązany. 

Odwołanie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wnosi się do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w terminach określonych w art. 515 ustawy Pzp. 

Wykonawcy ubiegający się o uzyskanie zamówienia publicznego coraz częściej korzystają z uprawnienia do wnoszenia odwołania.  

W roku 2016 wniesiono 2496 odwołań do KIO, a w roku 2024 było to już 5060 odwołań.  

Zwiększająca się liczba wniesionych odwołań wynikać może np. ze zwiększenia świadomości formalnoprawnej przedsiębiorców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego i przekonania, że skład orzekający w sposób obiektywny i zgodny z literą prawa rozstrzygnie przedmiot sporu. Znaczący wzrost wniesionych odwołań obserwowany jest w grupie małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza działających w branżach usługowych (45 proc. wniesionych w 2024 roku odwołań dotyczyło zamówień publicznych na realizację różnego rodzaju usług).