Zgodnie z art. 255 pkt. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.
Zgodnie z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej przywołanie przez zamawiającego powyższych okoliczności musi wskazywać na konkretną cezurę czasową powstania rzekomych okoliczności uzasadniających konieczność unieważnienia prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" z siedzibą w Warszawie ogłasza przetarg na remont pomieszczeń zsypowych
Ogłoszenie premium 12 dni do końca22.06.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza 2 przetargi na wymianę instalacji centralnego ogrzewania (wraz z grzejnikami)
Ogłoszenie premium 19 dni do końca29.06.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Co oznacza "istotna zmiana okoliczności" w Pzp
Zgodnie z wyżej wskazanym przepisem ustawy Pzp obowiązek unieważnienia postępowania uzależniony jest od tego, by zmiana okoliczności była istotna (w znaczeniu: duża, znaczna, systemowa). Za istotną nie powinna być uznawana każda zmiana okoliczności, która w rozumieniu zamawiającego powinna prowadzić do unieważnienia prowadzonego postępowania na każdym z jego etapów.
Urząd Zamówień Publicznych w swoim komentarzu do ustawy Prawo zamówień publicznych stwierdza w odniesieniu do art. 255 pkt. 5 ustawy, że "…pewna skala zmian mieści się w zakresie zwykłego ryzyka związanego z działalnością zamawiającego (tzw. normalne ryzyko kontraktowe). Ponadto zmiana okoliczności musi faktycznie zaistnieć, nie wystarczy tylko możliwość jej zaistnienia. W literaturze wskazuje się, że istotna zmian okoliczności może być przede wszystkim następstwem okoliczności o charakterze faktycznym (np. blokada środków w budżecie przeznaczonym na postępowanie) oraz prawnym (np. zbędność przedmiotu świadczenia z uwagi na zdjęcie obowiązku realizacji określonego zadania w wyniku uchylenia przepisów nakładających na inwestora obowiązki podjęcia działań objętych przedmiotem prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego)...".
Rola interesu publicznego i niezależności zmiany
Zgodnie z intencją ustawodawcy zmiana okoliczności (wskazana w art. 255 pkt. 5 Pzp) musi powodować upadek potrzeby udzielenia zamówienia lub kontynuowania postępowania w świetle interesu publicznego.
Za interes publiczny uznaje się przede wszystkim korzyści uzyskiwane w wyniku realizacji przedsięwzięć służących ogółowi w zakresie zadań ciążących na podmiotach publicznych, realizowanych w drodze świadczenia usług, do których realizacji dany zamawiający został powołany. W tym stanie rzeczy interes publiczny nie może być utożsamiany z indywidualnym interesem zamawiającego – względnie kierownictwa zamawiającego. O tym, że wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, nie przesądza wyłącznie możliwość zmniejszenia wydatków w wyniku samodzielnego wykonania zamówienia przez zamawiającego albo brak środków finansowych na realizację zamówienia.
Jak słusznie wskazuje Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 2 lutego 2024 r. sygn. akt: KIO 88/24: "zmiana okoliczności powinna być zmianą niezależną od zamawiającego, zmianą zewnętrzną, ponieważ przyjęcie przeciwnego założenia prowadziłoby do stanu, w którym strona udzielająca zamówienia ma możliwość kreowania zdarzeń, które uzasadniałyby unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, co jest niedopuszczalne na gruncie wykładni ustawy Pzp".
-
Unieważnienie przetargu ze względu na przekroczenie budżetu na przykładzie przetargu na dostawę umundurowania
unieważnienie postępowania -
Spełnianie warunków udziału w zamówieniach publicznych: wymóg ciągłości wg KIO
Zamówienia publiczneZgodnie z judykaturą dotyczącą zamówień publicznych wykonawcy składający ofertę w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązani są do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez cały czas od daty upływu terminu składania ofert co najmniej do dnia wyboru oferty najkorzystniejszej. -
Unieważnienie wyboru oferty a ponowna jej ocena - czy zamawiający może ją uwzględnić w badaniu?
ocena ofert -
Wyrok TSUE: ograniczenie dostępu do zamówień publicznych dla firm spoza UE i GPA (C-652/22)
wyrok TSUEWyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 22 października 2024 roku (C-652/22) gwarantuje równe traktowanie jedynie wykonawcom z krajów UE oraz z państw sygnatariuszy Porozumienia WTO ws. zamówień rządowych (GPA).