Treść tekstu nie odpowiada zapisom obowiązującej od 24 paźdzernika 2008 r. nowelizacji Ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Aktualny tekst: Uzupełnianie dokumentów według nowych zasad
Przedłożone dokumenty muszą potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu wyznaczonym przez zamawiającego jako termin uzupełniania oświadczeń lub dokumentów.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie remontu ścianek i daszków przy wejściach do klatek schodowych
Ogłoszenie premium 18 dni do końca27.05.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 17 dni do końca26.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Interpretacja zasad stosowania wskazanego powyżej przepisu od początku jego uchwalenia budziła wśród osób zajmujących się stosowaniem ustawy liczne kontrowersje
i wątpliwości, co do sposobu jego praktycznego realizowania. Zgłaszane wątpliwości dotyczyły sytuacji w której dokument mający potwierdzać spełnianie warunku został dołączony do oferty, ale analiza jego treści dokonana przez zamawiającego w ramach oceny złożonych ofert wykazała, że nie potwierdza on spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu.
W praktyce udzielania zamówień publicznych zarówno zamawiający jak
i wykonawcy startujący w przetargu nie byli pewni jak prawidłowo stosować normę wyrażoną w art. 26 ust. 3 przykładowo w sytuacji gdy warunkiem udziału w postępowaniu było wykonanie w okresie ostatnich trzech lat od daty wszczęcia postępowania co najmniej trzech dostaw minimum 50 zestawów komputerowych a z załączonych do oferty poprawnie sporządzonych dokumentów wynikało, że wykonawca zrealizował wyłącznie dostawy obejmujące mniejszą ilość zestawów komputerowych - w tego rodzaju przypadkach zamawiający stawał przed dylematem:
- czy wykluczyć wykonawcę z udziału z postępowaniu, gdyż nie spełnia określonego warunku udziału w postępowaniu (co wynikało z analizy dokumentów przedłożonych w ofercie),
- czy może wezwać wykonawcę na podstawie art. 26 ust. 3 PZP do uzupełnienia oferty.
Utrwalana w ostatnim okresie linia orzecznicza Zespołów Arbitrów rozpatrujących wniesione w tego typu sytuacjach odwołania reprezentowała pogląd, że skoro do oferty załączono wymagane dokumenty (i są one prawidłowo sporządzone - nie zawierają błędów) to nie ma podstaw do wzywania wykonawcy aby uzupełniał złożoną ofertę.
Konsekwencją tego podejścia było wykluczanie wykonawcy bez stosowania procedury zawartej w art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Wraz ze zmianą systemu rozpatrywania odwołań - powołanie członków Krajowej Izby Odwoławczej - zmieniła się również interpretacja zasad stosowania art. 26 ust. 3 PZP.
Obecnie interpretacja celowościowa stosowania art. 26 ust. 3 PZP ewoluuje
w kierunku dopuszczenia możliwości wezwania wykonawcy jeżeli z załączonych do oferty dokumentów nie wynika, iż wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego.
Zapamiętaj.
Jeżeli w ocenie zamawiającego dokument załączany do oferty nie potwierdza spełniania warunków udziału w postępowaniu, to należy uznać że nie został złożony
a zatem zamawiający powinien wezwać wykonawcę do przedstawienia nowego dokumentu.
Praktyczne znaczenie nowej interpretacji.
Wskazane powyżej nowe podejście do zasad stosowania art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych ma istotne znaczenie dla wykonawców startujących w przetargach publicznych.
W sytuacji przedstawionej w powyższym przykładzie możliwe będzie w przypadku gdy zamawiający stwierdzi na podstawie zawartych w ofercie dokumentów, że wykonawca nie zrealizował dostawy wymaganych 50 zestawów komputerowych wezwanie wykonawcy do przedłożenia nowych dokumentów.
Wykonawca w odpowiedzi na otrzymane wezwanie może w terminie wyznaczonym w wezwaniu wykazać inne dostawy niż uprzednio przedstawione w złożonej ofercie przetargowej. Jeżeli z nowo przedstawionych dokumentów będzie wynikało, iż wykonawca spełnia warunki, nie będzie możliwe podjęcie decyzji o wykluczeniu z udziału przetargu.
Wykluczenie wykonawcy spowoduje dopiero przedłożenie dokumentów,
w odpowiedzi na otrzymane wezwanie, z których nadal nie będzie wynikało, że spełnione są warunki udziału w postępowaniu.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 223 poz. 1655 z późn. zm.)