To kompromitacja ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, który od wielu miesięcy zapewniał, że wykonawcę autostrady do stolicy poznamy "już wkrótce". Odcinek A2 z Łodzi do Warszawy miał powstać w systemie koncesyjnym. Zbudowałby go prywatny inwestor za pieniądze pożyczone od banków, a później miał zarabiać na opłatach od kierowców. Otwarcie trasy obiecywali w ostatnich latach na 2006, 2008, 2010 i 2011 r.
Do ostatniego etapu przetargu dotarły dwa konsorcja. Negocjacje z nim kilkakrotnie przedłużano. Najnowszy termin ich zakończenia upływał w sobotę. - Nie wyobrażam sobie, żeby rozmowy nie zakończyły się sukcesem. Autostrada z Łodzi do Warszawy jest jedną z kluczowych inwestycji potrzebnych na Euro 2012 - przekonywał nas jeszcze w piątek po południu Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" z siedzibą w Warszawie ogłasza przetarg nieograniczony na: remont dylatacji tarasu nad garażem podziemnym
Ogłoszenie premium 18 dni do końca27.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont balkonów wraz z wymianą balustrad w budynku mieszkalnym
Ogłoszenie premium 4 dni do końca13.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Niespodziewanie wieczorem GDDKiA ogłosiła jednak, że "możliwości negocjacyjne z firmami uczestniczącymi w przetargu wyczerpały się". Przyczyną miały być wygórowane żądania wykonawców. Według GDDKiA "warunki finansowe proponowane przez firmy nie zabezpieczały interesu publicznego i mogłyby spowodować wzrost opłat dla kierowców za przejazd tym odcinkiem A2". Tym razem rzecznik Maciejewski informował: - Firmy miały problemy z zapewnieniem sobie finansowania budowy przez banki. Chciały więc wyższych stawek za przejazd. Ministerstwo Infrastruktury nie chciało się na to zgodzić.
- Tragedia. Tej autostrady nie będzie wcześniej niż w 2014 r. Tak to jest, jeśli ciągle zmienia się koncepcję budowy - komentuje Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia SISKOM, które wspiera budowę dróg. I przypomina, jak w czasie rządów SLD w 2005 r. zdecydowano, że autostradę sfinansuje prywatny koncesjonariusz. "Gazetę", która zgłaszała wtedy wątpliwości, drogowcy zapewniali, że nie będzie problemów, bo to przecież najbardziej ruchliwy, a więc także dochodowy odcinek w Polsce. Potem PiS chciał powrotu do budowy z budżetu państwa, długo się nad tym wahał i w efekcie przez dwa lata nic się nie działo. Platforma Obywatelska chciała wszystko przyspieszyć, ale nic z tego nie wyszło.
Teraz minister Grabarczyk chce znowu powrócić do finansowania budowy A2 przez państwo. Wspólnie z GDDKiA zapowiada ogłoszenie kolejnego przetargu w drugiej połowie marca, tym razem na projekt i budowę autostrady. Umowę z wykonawcą chce podpisać we wrześniu. Firma miałaby 32 miesiące na przygotowanie projektu i wykonanie trasy. Teoretycznie jest więc szansa, że uda się zdążyć z otwarciem A2 na Euro 2012.
- Bardzo wątpliwe, by ten scenariusz się powiódł. Terminy są napięte do granic możliwości. Minister Grabarczyk musi też powiedzieć, skąd weźmie 5 mld zł na ten odcinek A2. Słyszałem, że chce zabrać z budowy autostrady A4 między Tarnowem a granicą z Ukrainą, a przecież tamta trasa też była priorytetowa na mistrzostwa - zauważa Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dodaje, że sytuacja polityczna ministra Grabarczyka staje się teraz bardzo nieciekawa. Poległ nie tylko na budowie ważnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych, ale też nie udają mu się remonty strategicznych linii kolejowych.
Przeczytaj także: Fundamenty Stadionu Narodowego będą szybciej
-
Autostrada do Warszawy pocięta na pięć kawałków
Zamówienia publiczneWbrew opinii ekspertów rząd wciąż liczy, że uda się zbudować autostradę z Łodzi do Warszawy przed Euro 2012. 90-kilometrowy odcinek trasy ma być podzielony na pięć odcinków, na które będą ogłaszane osobne przetargi. -
Wiadukt przy Dworcu Gdańskim zamknięty
ArtykułyZnaki zakazu ruchu i biało-czerwone barierki stanęły w weekend przy wjazdach na wiadukt łączący Żoliborz ze Śródmieściem. -
Na Okęciu ma być punktualniej
ArtykułySzefowie lotniska Okęcia zapowiadają poprawę punktualności samolotów. Razem z wszystkimi użytkownikami portu chcą tam usprawnić odprawy. -
Odcinanie Żoliborza. Na jak długo?
AktualnościZaczynają się ciężkie tygodnie w korkach dla podróżujących z Żoliborza do Śródmieścia. W sobotę o północy drogowcy zamykają dla zmotoryzowanych rozsypujący się wiadukt przy Dworcu Gdańskim. W przyszłym tygodniu przekonamy się, kiedy i za ile może tam powstać tymczasowy przejazd.