Partnerzy serwisu:
Ratusz znowu może zaoszczędzić miliony. Oferty w przetargu na budowę ogromnego węzła Al. Jerozolimskich z Łopuszańską są niższe od zakładanych. Zanim skrzyżowanie powstanie, mieszkańców Pruszkowa czy Ursusa czekają dwa lata jazdy w ogromnych korkach.

To już kolejny przetarg (m.in. po moście Północnym i przebudowie ul. Modlińskiej), w którym oferty są niższe od kosztorysu. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych przeznaczył na budowę węzła niecałe 180 mln zł. Kiedy urzędnicy otworzyli koperty, okazało się, że najkorzystniejsza propozycja - firmy Bilfinger Berger Polska - jest o ponad 18 mln tańsza. Zaledwie o pół miliona droższą od konkurentów ofertę zgłosił Strabag. Ratusz walczy teraz o środki unijne na budowę węzła. Początkowo urzędnicy liczyli na to, że stolica otrzyma na ten cel nawet 240 mln zł. - Chodziło o dofinansowanie całej inwestycji - oprócz robót budowlanych wliczaliśmy w to także wykup gruntów i nadzór nad inwestycją Oczywiście przy tańszych ofertach na budowę ewentualna dotacja unijna zapewne będzie mniejsza - mówi Michał Olszewski, dyrektor miejskiego Biura Funduszy Europejskich.

Jeśli nie będzie protestów przegranych firm, są szanse, że pierwsze roboty zaczną się w czerwcu lub w lipcu. Inwestycja ma jednak przynajmniej roczne opóźnienie. Skrzyżowanie będzie miało trzy poziomy. Powstanie krótki tunel dla jadących Al. Jerozolimskimi na wprost i estakady dla skręcających z ul. Łopuszańskiej w stronę Pruszkowa. Na poziomie zero pozostanie przejazd ul. Łopuszańską i pozostałe zakręty.

W czasie budowy trzeba się liczyć z gigantycznymi utrudnieniami w ruchu. Mieszkańcy Pruszkowa, Piastowa, Ursusa i Włoch mogą się spodziewać znacznie większych korków w Al. Jerozolimskich, na Łopuszańskiej i Kleszczowej. Jednym z rozwiązań będzie przesiadka do kolei. Żeby jednak pomieścić wszystkich pasażerów, Szybka Kolej i Miejska i Koleje Mazowieckie będą musiały skierować na tę trasę dodatkowe składy.

Budowa trzypoziomowego skrzyżowania ma potrwać dwa lata. To jednak i tak nie będzie koniec prac w Alejach Jerozolimskich. Około półtora kilometra za skrzyżowaniem z Łopuszańską (w kierunku Pruszkowa) ma powstać jeszcze jeden węzeł - z planowaną nową wylotówką na Kraków i Katowice, czyli trasą Salomea - Wolica. Nie wiadomo jednak, kiedy to nastąpi. Po wielu protestach przygotowania do budowy tej trasy utknęły w sądach.

Przeczytaj także: Wiosną w stolicy rosną słupki

  • Do jesieni powstaną nowe parkingi przesiadkowe

    Aktualności
    śmik
    Do jesieni powstaną dwa parkingi ?Parkuj i jedź? - przy stacji PKP w Aninie i przy stacji metra Ursynów
  • Szybszy remont na moście Śląsko-Dąbrowskim?

    Artykuły
    Krzysztof Śmietana
    Pasażerowie wyręczają urzędników i zostawiają sobie kartki o skróconej trasie tramwajów podczas remontu Trasy W-Z. Według wykonawcy prac są szanse na otwarcie mostu Śląsko-Dąbrowskiego przed terminem
  • Trasa przez Bemowo będzie przed terminem

    Aktualności
    Krzysztof Śmietana
    W szybkim tempie wyrastają kolejne wiadukty ekspresowej trasy S8 przecinającej Bemowo, jednej z największych dziś inwestycji drogowych w Polsce. I jednej z niewielu, na której zamiast opóźnień jest przyspieszenie
  • Bydgoskie tramwaje podbiją stolicę

    Zamówienia publiczne
    Krzysztof Śmietana
    Coraz bliżej finału w rekordowym przetargu na dostawę 186 niskopodłogowych tramwajów dla Warszawy. Największe szanse na wygraną ma bydgoska Pesa, której wagony już znamy. Teraz proponuje ich nowocześniejszą wersję.
    Tramwaj bydgoskiej PESY