Partnerzy serwisu:
Wykonawcy autostrady do stolicy wybrani. Ponad połowę trasy mają zbudować Chińczycy. Powstanie ona tuż przed Euro 2012, jeśli przetargów nie zablokują protesty.

Presja, by budowa autostrady do Warszawy wreszcie się zaczęła, jest tak ogromna, że urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg tym razem działali wyjątkowo szybko. Analiza 34 ofert trwała niecałe dwa tygodnie. Wczoraj poznaliśmy ostatecznych zwycięzców przetargów na budowę pięciu odcinków. Na tyle części podzielono bowiem budowę 90-kilometrowego fragmentu trasy A2 ze Strykowa pod Łodzią do podwarszawskiej Konotopy koło Piastowa.

Dwa odcinki o łącznej długości 50 km ma budować chińskie konsorcjum China Overseas Engineering Group. Ta sama firma walczy o kontrakt na budowę drugiej linii metra. Wybór konsorcjum włosko-tureckiego oprotestowała niedawno w sądzie. Budowa autostrady z Łodzi do Warszawy ma być teraz pierwszą większą inwestycją Chińczyków w Europie. Oba odcinki A2 chcą zbudować za cenę o ponad połowę niższą od kosztorysu drogowców. Mecenas Andrzej Olszewski z reprezentującej Chińczyków kancelarii Barylski, Olszewski, Brzozowski zapewnia, że nie ma mowy o dumpingu. - Oferta została przygotowana bardzo rzetelnie. Założyliśmy niewielki zysk - stwierdza. Według Olszewskiego chińskie konsorcjum w dużej mierze będzie budować autostradę siłami polskimi. Tu będą zatrudniać robotników i wynajmować wiele maszyn. Z Chin mogą być zaś sprowadzani inżynierowie i specjalistyczny sprzęt.

Niespodzianką jest odrzucenie ofert irlandzkiej firmy SRB Civil Engineering Ltd, która zgłosiła najniższe ceny na budowę dwóch innych odcinków - koło Nieborowa i Pruszkowa. Według urzędników Irlandczycy przekroczyli dopuszczalny próg wyceny projektów. W efekcie obydwa odcinki będą budować inne firmy. Obie - Mostostal Warszawa i Budimex-Dromex - są związane z kapitałem hiszpańskim. Fragment w okolicach Grodziska Maz. i Brwinowa zgodnie z przewidywaniami trafił się Strabagowi.

W najbliższych tygodniach okaże się, czy autostradę uda się dociągnąć do stolicy przed mistrzostwami Euro 2012. Trasa byłaby przydatna szczególnie dla zmotoryzowanych kibiców z zachodniej Europy. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zarzeka się, że autostrada będzie gotowa w maju 2012 r.

Ten scenariusz może się jednak nie spełnić, jeśli budowę nawet jednego pięciu odcinków zablokują protesty. Autostrada ma powstać w ciągu 32 miesięcy. Żeby zdążyć w terminie, umowę trzeba podpisać najpóźniej na przełomie września i października. Firmy mają teraz dziesięć dni na składanie odwołań. Jeśli wpłyną, drogowcy zarzekają się, że odpowiedzą na nie w ciągu pięciu dni. Sytuację mogą skomplikować dalsze protesty - do Krajowej Izby Odwoławczej, która teoretycznie musi je rozpatrzyć w ciągu 15 dni. W praktyce wygląda to różnie. W przypadku drugiej linii metra od rozstrzygnięcia przetargu do ogłoszenia wyroku przez Izbę minęło dwa i pół miesiąca. Gdyby taki scenariusz się powtórzył, z budową autostrady na Euro 2012 byłyby spore problemy. - Jesteśmy optymistami, liczymy, że ewentualne protesty zostaną szybko odrzucone - powiedział "Gazecie" minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Sama budowa może się zacząć najwcześniej wiosną przyszłego roku, bo najpierw wszystkie odcinki trzeba jeszcze zaprojektować. Zimą uda się najwyżej wyciąć drzewa, żeby zdążyć przed sezonem lęgowym ptaków. Z autostrady A2 w podwarszawskiej Konotopie będą dwa zjazdy - trasą S-8 w stronę Bemowa i Żoliborza i trasą S-2 w stronę lotniska i Ursynowa. O ile ta pierwsza będzie gotowa pod koniec przyszłego roku, to nie ma pewności, że równocześnie z autostradą uda się oddać drugi zjazd, na południe Warszawy.

Przeczytaj także: Wykonawcy autostrady do stolicy wybrani

  • Nieco bliżej do budowy autostrady

    Aktualności
    śmik
    Generalna Dyrekcja Dróg zaczyna drugi etap przetargu na budowę autostrady z Łodzi do Warszawy. Zarzeka się, że wykonawca zostanie wybrany pod koniec września.
  • Apel internautów: Nie blokujcie autostrady A2

    Zamówienia publiczne
    Krzysztof Śmietana
    Internauci chcą zasypać tysiącami maili firmy, które protestują w sprawie przetargu na budowę autostrady do stolicy. Żądają wycofania odwołań, tak żeby trasę udało się zbudować przed Euro 2012.
    Autostrada A-2
  • Komunikacja wraca z wakacji na nowe trasy

    Aktualności
    Jarosław Osowski
    Ubywa linii, ale coraz więcej tych, które zostają, zaczyna kursować częściej. Sprawdź, czy autobus lub tramwaj, którym jeździsz, nie zmienia trasy od 1 września.
  • Wykonawcy autostrady do stolicy wybrani

    Aktualności
    śmik
    Wybrano wykonawców autostrady z Łodzi do Warszawy. Czy zdążą z budową na Euro 2012?
    Autostrada A-2