Pytanie
Wykonawca zgodnie z formularzem ofertowym miał podać w ofercie cenę jednostkową netto, a następnie, mnożąc ją przez liczbę sztuk, obliczyć wartość netto, dalej podać stawkę VAT, obliczyć kwotę VAT i wartość brutto. Wychodząc od ceny podanej w ofercie, wyszło nam, że wartość netto i brutto są błędne (wykonawca został powiadomiony o poprawie omyłki rachunkowej zgodnie ze schematem podanym w formularzu ofertowym) i na tyle niskie, że zaistniała potrzeba wyjaśnienia podejrzenia rażąco niskiej ceny. W odpowiedzi wykonawca stwierdził, że nie powinniśmy w ten sposób poprawiać jego omyłki, ponieważ wartość netto i brutto, które podał w ofercie, są prawidłowe i wychodząc od wartości netto, powinniśmy obliczyć cenę jednostkową netto. W ten sposób wartości netto i brutto podane w ofercie pozostaną bez zmian i nie będzie podstaw do wezwania ws. zarzutu niskiej ceny. Proszę o radę, czy słusznie postąpiliśmy, poprawiając omyłkę rachunkową zgodnie z logiką matematyczną, czyli wychodząc od ceny jednostkowej netto?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na: wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej
Ogłoszenie premium 10 dni do końca22.10.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wymianę instalacji elektrycznej w budynku wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 23 dni do końca04.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
W zaistniałej sytuacji faktycznej działanie zamawiającego jest działaniem prawidłowym co do sposobu dokonania poprawy stwierdzonej omyłki rachunkowej.
Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie zawierają legalnej definicji "omyłek rachunkowych", jak również nie definiują pojęcia błędu w obliczeniu ceny.
Omyłki rachunkowe definiowane są jako błędy w ofercie, które wynikają z nieprawidłowego dokonania obliczeń rachunkowych, matematycznych.
Urząd Zamówień Publicznych w opinii zamieszczonej na stronie internetowej urzędu wskazał, że oczywistą omyłką rachunkową jest omyłka wynikająca z błędnej operacji rachunkowej na liczbach. Stwierdzenie omyłki może mieć miejsce w sytuacji, w której przebieg działania matematycznego może być prześledzony i na podstawie reguł rządzących tym działaniem możliwe jest stwierdzenie błędu w jego wykonaniu.
Zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający poprawia w ofercie oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek.
Błędem w obliczeniu ceny natomiast będzie każdy "(…) błąd polegający na nieprawidłowym ustaleniu stanu faktycznego podlegającego wycenie, na przyjęciu niewłaściwych danych do obliczenia ceny, to również każdy inny niż oczywista omyłka rachunkowa błąd, powstały w szczególności poprzez zastosowanie niewłaściwych jednostek, niewłaściwych ilości, zakresu czynności, pominięcie wyceny czy też przyjęcie niewłaściwej stawki podatku VAT(…)" (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 lutego 2018 r., KIO 129/18).
W zaistniałej sytuacji faktycznej istotne jest to, że zamawiający w treści SWZ wskazał, w jaki sposób należy dokonać obliczenia ceny. Sposób poprawy, jaki wskazał w tym wypadku wykonawca, nie jest zgodny z tym, jaki w SWZ wskazał zamawiający. Tym samym zamawiający ma obowiązek poprawić omyłkę rachunkową w cenie ofertowej z zastosowaniem zasad obliczania ceny wskazanych w SWZ. Nie ma możliwości – w tej sytuacji faktycznej – aby dokonać zmiany zaoferowanej ceny jednostkowej poprzez wyliczenie jej wysokości z podanych kwot brutto i netto.
"Zastosowanie innego wzoru matematycznego niż wynikający z SWZ nie jest błędem w obliczeniu ceny. Błąd w obliczeniu ceny jest to błąd co do prawidłowego ustalenia stanu faktycznego, a nie nieprawidłowe wykonanie czynności arytmetycznych składających się na obliczenie ceny. Błędy w obliczeniu ceny charakteryzują się tym, że nie można ich w żaden sposób poprawić" (wyrok KIO z 26 listopada 2021 r., sygn. akt KIO 3348/21).
Podstawa prawna
Art. 223 ust. 2 pkt 2 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.).
Agnieszka Wiśniewska-Celmer – radca prawny prowadzący kancelarię zajmującą się obsługą zamówień publicznych, od 2006 r. praktyk w zakresie zamówień publicznych, działający zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych oraz funduszy europejskich, w tym książkowych; radca prawny zajmujący się zagadnieniami kontroli zamówień publicznych objętych dofinansowaniem z budżetu UE w instytucji zajmującej się przyznawaniem środków z budżetu UE w ramach programów operacyjnych
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Czy zamawiający może przyjąć ofertę z pozycjami w kosztorysie wycenionymi na 0 zł?
Przetargi krok po kroku -
Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych: jak rozpoznać i co zrobić?
Zamówienia publiczneUstawodawca nie zdefiniował pojęcia rażąco niskiej ceny, jednak w świetle ugruntowanego orzecznictwa i dorobku doktryny należy uznać, że ceną rażąco niską jest cena nierealistyczna, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która wskazuje na zamiar realizacji zamówienia poniżej kosztów własnych wykonawcy, niepozwalająca na wygenerowanie przez niego zysku. -
Co zrobić, gdy zamawiający popełni błąd w oszacowaniu wartości zamówienia?
Przetargi krok po kroku -
Jak powinien postąpić zamawiający, gdy wykonawca pomyli się w wycenie oferty na poszczególne części zamówienia
Przetargi krok po kroku