Pytanie
Zamawiający prowadzi postępowanie na zamówienie o wartości poniżej środków unijnych. Wykonawca złożył ofertę jako konsorcjum. Lider konsorcjum podał, iż spełnia warunki w każdym zakresie oprócz realizacji robót bitumicznych. Członek konsorcjum wskazał, że potwierdza warunki w każdym zakresie oprócz wykonania robót bitumicznych i ułożenia kostki. Z tego wynika, że żaden z podmiotów (ani lider, ani członek konsorcjum) nie spełnia warunków w zakresie wykonania robót bitumicznych. Wykonawca został poproszony o złożenie wyjaśnień – wskazanie, który podmiot spełnia warunki w zakresie wykonania robót bitumicznych. W odpowiedzi członek konsorcjum zmienił oświadczenie i poinformował, że spełnia warunki w każdym zakresie oprócz ułożenia kostki. Czy taka modyfikacja oświadczenia jest zgodna z prawem, czy raczej jest to nielegalna ingerencja w treść oferty?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej "Kolonia Kasprzaka" ogłasza konkurs ofert na przeprowadzenie okresowej kontroli stanu technicznego instalacji gazowej oraz przewodów kominowych wentylacji
Ogłoszenie premium 10 dni do końca30.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie instalacji centralnej ciepłej wody wraz z demontażem piecyków gazowych w budynkach mieszkalnych osiedla
Ogłoszenie premium 0 dni do końca20.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Udzielając odpowiedzi zakładam, że informacja o zakresie, w jakim każdy z członków konsorcjum spełnia warunek, wynika z oświadczenia, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp.
Oświadczenie to jest podmiotowym środkiem dowodowym, który podlega zarówno uzupełnieniu (art. 128 ust. 1 ustawy Pzp), jak i wyjaśnieniu (art. 128 ust. 4 ustawy Pzp). Przekazanie przez wykonawcę informacji w formie wyjaśnienia jest skuteczne i wystarczające.
Bazując na wykazie robót budowlanych – o ile zamawiający wymagał jego złożenia na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu – możliwe będzie zweryfikowanie, czy informacje zawarte w oświadczeniu z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp potwierdzają posiadanie przez poszczególnych członków konsorcjum wymaganego doświadczenia.
Podstawa prawna
Art. 117 ust. 4 oraz art. 128 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).
Krzysztof Hodt – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie główny specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Konsorcjum w zamówieniach publicznych: jak uniknąć błędów przy podpisywaniu oferty?
Przetargi krok po kroku -
Pełnomocnictwo w konsorcjum - zasady
konsorcjum -
Skutki rozwiązania konsorcjum przed podpisaniem umowy o wykonanie zamówienia publicznego
Zamówienia publiczneZgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (art. 58 ust. 1) wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. Jednak po upływie terminu składania ofert zmiana w składzie konsorcjum skutkuje koniecznością odrzucenia przez zamawiającego oferty konsorcjum, nawet jeżeli została już uznana za najkorzystniejszą. -
Pzp: Jaki przyjąć termin wykonania umowy przy zamieszczaniu ogłoszenia o wykonaniu umowy
wykonanie umowy