Pytanie
Czy powierzenie brokerowi ubezpieczeniowemu prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na usługi ubezpieczeniowe w ramach pomocniczych działań zakupowych, zgodnie z art. 37 ust. 2 ustawy Pzp, pozostaje w zgodzie z art. 56 ust. 2 pkt 3 i 4 tej ustawy? 
 
 Broker ubezpieczeniowy jako osoba prawna otrzymuje wynagrodzenie od wykonawcy – ubezpieczyciela. Jest to tzw. kurtaż brokerski, czyli prowizja uwzględniona w składce ubezpieczeniowej. Może on zostać uznany za wynagrodzenie z innego tytułu w rozumieniu art. 56 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. 
 
 Wątpliwości budzi również relacja brokera z wykonawcą. Może ona prowadzić do uzasadnionej wątpliwości co do jego bezstronności i niezależności. Wynika to z potencjalnego bezpośredniego lub pośredniego interesu finansowego, ekonomicznego lub osobistego w rozstrzygnięciu postępowania (art. 56 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp). 
 
 Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń broker działa w imieniu i na rzecz klienta. Art. 7 ust. 1 tej ustawy nakłada na niego obowiązek uczciwego, rzetelnego i profesjonalnego działania zgodnie z najlepiej pojętym interesem klienta. Powstaje zatem pytanie, czy można całkowicie wykluczyć jego interes finansowy w rozstrzygnięciu postępowania. 
 
 Niejasne pozostaje również, czy kurtaż brokerski rzeczywiście stanowi wynagrodzenie z innego tytułu w rozumieniu art. 56 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Z drugiej strony ustawowe regulacje dotyczące dystrybucji ubezpieczeń wskazują, że broker działa w interesie zamawiającego. Może to ograniczać ryzyko konfliktu interesów. Jak ocenić tę sytuację?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
- 
            
                Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie przedmiaru i kosztorysu inwestorskiego na renowację posadzek i schodów z lastrykaOgłoszenie premium 24 dni do końca25.11.2025 WARSZAWA, Mazowieckie Przetargi, Przetargi na dostawę 
- 
            
                Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA zaprasza do przetargu na sprzedaż i dostawa energii elektrycznejOgłoszenie premium 2 dni do końca03.11.2025 WARSZAWA, Mazowieckie Przetargi, Przetargi na dostawę 
Odpowiedź
Broker ubezpieczeniowy, który otrzymuje wynagrodzenie od firm ubezpieczeniowych, nie może wykonywać czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na ubezpieczenie ryzyk zamawiającego. W opisanym przypadku istnieje przesłanka do wyłączenia brokera z udziału w postępowaniu.
Wyjaśnienie
Ustawa Pzp określa przesłanki wyłączenia z postępowania osób zaangażowanych w jego przeprowadzenie po stronie zamawiającego. Zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy Pzp wyłączeniu podlegają kierownik zamawiającego, członkowie komisji przetargowej oraz inne osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania, jeśli występuje po ich stronie konflikt interesów.
Osoby te składają pisemne oświadczenie o istnieniu lub braku konfliktu interesów pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe oświadczenie (art. 56 ust. 4 ustawy Pzp). Konflikt interesów zachodzi, gdy osoba wykonująca czynności w postępowaniu:
- ubiega się o udzielenie tego zamówienia,
- pozostaje w bliskich relacjach rodzinnych lub prawnych z wykonawcą, które określają szczegółowo przepisy Pzp,
- w ciągu ostatnich trzech lat przed wszczęciem postępowania była zatrudniona przez wykonawcę lub otrzymywała od niego wynagrodzenie z innego tytułu,
- ma stosunek prawny lub faktyczny z wykonawcą, który może wzbudzić uzasadnioną wątpliwość co do jej bezstronności lub niezależności, np. poprzez posiadanie interesu finansowego w rozstrzygnięciu postępowania (art. 56 ust. 2 ustawy Pzp).
Oświadczenie dotyczące tych okoliczności składa się niezwłocznie po ich ujawnieniu, a w przypadku braku konfliktu interesów – przed zakończeniem postępowania. Złożenie oświadczenia jest obowiązkowe (art. 56 ust. 5 ustawy Pzp).
Broker jako pełnomocnik zamawiającego w postępowaniu
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający może powierzyć prowadzenie postępowania własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej w ramach pomocniczych działań zakupowych. Podmioty te działają jako pełnomocnicy zamawiającego i są traktowane jako osoby wykonujące czynności związane z postępowaniem po jego stronie.
Broker ubezpieczeniowy, prowadząc pomocnicze działania zakupowe, wykonuje czynności w postępowaniu i musi złożyć wymagane oświadczenie. Przed jego podpisaniem powinien przeanalizować swoje relacje z potencjalnymi wykonawcami, zwłaszcza w kontekście otrzymywania wynagrodzenia od firm ubezpieczeniowych.
Czy broker może zachować bezstronność?
Broker ubezpieczeniowy, zgodnie z ustawą o dystrybucji ubezpieczeń, ma obowiązek uczciwego, rzetelnego i profesjonalnego działania na rzecz zamawiającego. Nie zmienia to jednak faktu, że otrzymuje wynagrodzenie od ubezpieczycieli w formie kurtażu brokerskiego. To wynagrodzenie stanowi świadczenie finansowe od potencjalnych wykonawców, co oznacza, że broker nie może prawdziwie zadeklarować braku konfliktu interesów.
W takiej sytuacji broker nie powinien wykonywać żadnych czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia na usługi ubezpieczeniowe. Zamawiający, mając wiedzę o jego relacjach z potencjalnymi wykonawcami, powinien wyłączyć go z postępowania.
Podstawa prawna
Art. 37, art. 56 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).
Iwona Bujak – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych (od 1994 roku), pracownik wydziału zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
- 
                    Czy osoba wskazana do kontaktu z wykonawcami musi złożyć oświadczenia z art. 56 Pzp?Przetargi krok po kroku![]()  
- 
                    
                    
                        
                        
                        
                            ![]()  
- 
                    Ubezpieczenie OC w przetargach publicznych: czy zamawiający może żądać dowodu opłacenia składki?Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych umożliwia zamawiającym, aby określali warunki udziału w przetargu, które wymagają od wykonawcy zainteresowanego uzyskaniem zamówienia publicznego posiadania polisy ubezpieczenia OC w zakresie prowadzonej działalności*.![]()  
- 
                    Polisa OC w przetargu. Czy data sporządzenia polisy po terminie składania ofert może prowadzić do odrzucenia oferty wykonawcy?Zamówienia publiczneZamawiający ma prawo odrzucić ofertę, która nie spełnia warunków udziału w postępowaniu na dzień składania ofert.![Będzie drożej! Za ubezpieczenie OC zapłacisz więcej!]()  
 
                
            
                
            
                 
                         
                         
                        